Site icon SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – www.elektrowoz.pl

Technologia Xpenga trafi w Chinach do samochodów VW na platformie MEB. Nowa architektura CEA na rynku już w 2026 roku

Zajmująca się oprogramowaniem spółka-córka Volkswagena, Cariad, chyba nie jest w najlepszej kondycji. Volkswagen ogłosił właśnie, że wykorzysta składowe architektury elektroniczno-software’owej rozwijanej z Xpengiem w modelach na chińskiej CMP oraz stworzonej w Europie platformie MEB. Rozwiązania VW+Xpeng pojawią się w samochodach sprzedawanych w Państwie Środka. Cariad nie będzie już głównym dostawcą oprogramowania, ma zaprojektować systemy wspierania kierowców (ADAS) i inteligentnego kokpitu.

Xpeng głównym technologicznym oparciem marki Volkswagen w Chinach

Volkswagen i Xpeng zawiązali porozumienie w 2023 roku. Początkowo mówiono, że technologie Xpenga pomogą niemieckiej marce w produkcji inteligentnych i stale-podłączonych samochodów. Pierwsze efekty kooperacji, nowe modele, miały zadebiutować w 2026 roku. Teraz dowiadujemy się, że obie firmy opracują zupełnie nową architekturę o nazwie China Electric Architecture (CEA) a jej elementy pojawią się w produkowanych w Państwie Środka autach na platformie China Main Platform (CMP; nie mylić z CMP/eCMP koncernu Stellantis) oraz Modular Electric Drive Matrix (MEB).

Samochody z technologiami CEA wejdą na rynek za 24 miesiące. Krok jest poważny: jeśli przygotowana dzięki Xpengowi architektura zawita do aut na MEB, to raczej nie po to, by stamtąd zniknąć po roku-dwóch. Mówi o tym wprost Ralf Brandstaetter, członek zarządu Volkswagena w Chinach, który chce, by E/E została zastosowana we wszystkich chińskich elektrykach marki Volkswagen już w 2026 roku (źródło). Kiedy mechanizmy się sprawdzą, mogą zostać przeszczepione do Europy, gdzie Volkswagen masowo wykorzystuje MEB, chociaż Brandstaetter zastrzega na razie, że chodzi o systemy powstające „w Chinach, dla Chin”. Architektura E/E będzie rozwijana w Kantonie (Guangzhou) oraz w Hefei w Państwie Środka.

Spółka Cariad zostanie sprowadzona do roli integratora oraz dostawcy innych systemów, niekoniecznie opracowanych samodzielnie. W modelach z architekturą CEA mają to być mechanizmy inteligentnego kokpitu oraz technologie wspierania kierowców (ADAS). Warto tutaj wszak zaznaczyć, że technologia jazdy autonomicznej w innej spółce-córce koncernu Volkswagena, Moia, też nie pochodzi z Cariad, lecz została dostarczona przez Mobileye – w ostatnich latach rola Cariad w koncernie ulega regularnej erozji.

Prototypowy autonomiczny Volkswagen ID. Buzz z systemami Mobileye Drive (c) Mobileye

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 1 głosów Średnia: 5]
Exit mobile version