Nowe modele, w tym tanie Tesle BEDĄ, ale nie będą potrzebowały nowych fabryk, zjadą z obecnych linii produkcyjnych, ujawnił Elon Musk podczas podsumowania I kwartału 2024 roku. Wszystko po to, by „w niepewnych czasach [możliwie] rozważnie zwiększyć liczbę pojazdów w sposób najbardziej efektywny pod względem nakładów inwestycyjnych”. Czytajmy: Tesla widzi spadek zainteresowania Modelami 3 i Y albo dostrzega wzrost zakładów ponad potrzebę, dlatego planuje zagospodarować istniejące fabryki pod kątem nowych samochodów.

Tanie Tesle vs Robotaxi

Wniosek, który zawarliśmy we wstępie, nie jest jedynym, który da się wysnuć z komunikatu producenta. Na jego podstawie możemy się również domyślać, że tanie Tesle mogą zacząć wyjeżdżać z właściwie dowolnej lokalizacji: Giga Shanghai, Giga Berlin, Giga Texas, przy czym nie dojdzie do tego tak szybko, jak przy uruchomieniu zupełnie nowej linii produkcyjnej. Możemy się domyślać, że fabryka w Chinach jest zakładem preferowanym ze względu na najlepszą wydajność.

Celem jest osiągnięcie wydajności wynoszącej 3 milionów pojazdów rocznie, produkcja ma wystartować w pierwszej połowie 2025 roku, modeli ma być więcej niż jeden. Dla porównania: w 2023 roku firma sprzedała w sumie 1,81 miliona samochodów.

To nie wszystko: w pierwszym rzucie Tesla Model 2 [nazwa nieoficjalna, producent jej nie stosuje – red.] może nie być tak tania, jak się spodziewamy, czyli nie będzie kosztować 25 000 dolarów, około 2/3 ceny Tesli Model 3 RWD. Teoretycznie mogłaby zostać sfinansowana przez auta droższe (Model 3, Model Y), ale skoro te ostatnie odstępują swoje linie produkcyjne z racji spadającego zainteresowania, to płynące za nimi środki też się kurczą.

Portal Electrek zwrócił uwagę na coś jeszcze: tania Tesla powstanie na nowej platformie, owszem, jednak nie będzie wytwarzana w nowym procesie produkcyjnym o nazwie „unboxed”, o którym słuchaliśmy podczas Tesla Investor Day 2023 (nagranie poniżej; długie). To prawdopodobnie podniesie koszty i sprawi, że linia Robotaxi (nowy proces „unboxed”, na filmie poniżej od ok. 50:20 min) i tania Tesla (istniejące linie montażowe) rozjadą się technologicznie. Dotychczas mówiło się, że auta będą oparte na tej samej bazie.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 5 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: