Od 2023 roku szwedzkie związki zawodowe IF Metall boksują się z Teslą o to, by producent wpuścił ich do swoich placówek. Wytaczane są najcięższe działa w rodzaju blokowania przesyłek z dowodami rejestracyjnymi (!) czy zakazu serwisowania Superchargerów. Tymczasem Szwedzi głosują portfelami: w III kwartale 2024 roku Tesle kupowano częściej niż dwie następne marki samochodów elektrycznych (Volvo! i Volkswagen) razem wzięte.
Szwedzi lubią Tesle. Wyjątek: związki zawodowe
Do ostatnich dni trzeciego kwartału na terenie Szwecji zarejestrowano w sumie ponad 6 000 nowych Tesli, czyli więcej niż elektrycznych Volvo i Volkswagenów liczonych łącznie (ilustracja po lewej). W połowie września Tesla przeskoczyła wszystkie należące do Geely marki (Volvo + Polestar), w ostatnim tygodniu września udało jej się wyprzedzić też całą Grupę Volkswagena, z VW, Audi, Skodą itd. – oczywiście cały czas mówimy wyłącznie o samochodach elektrycznych (ilustracja po prawej):
Volvo i Volkswagen od dawna cieszą się w Szwecji zasłużoną sympatią, ale widać, że firma Elona Muska podbiera klientów niemieckiemu koncernowi. Ogólnie branża uznała sierpień za wyjątkowo słaby, słabszy niż w poprzednich latach, na temat września nie ma jeszcze komentarzy, tymczasem liczba rejestracji Tesli rozpędziła się dopiero w drugiej połowie ostatniego miesiąca kwartału. Co zadziałało? W internecie słychać głosy, że chodzi o zerowe oprocentowanie leasingów na Model Y oraz wybrane egzemplarze Modelu 3. To prztyczek w nos IF Metall.
Konflikt między związkami zawodowymi IF Metall i Teslą wybuchł w 2023 roku. Związki twierdziły, że producent nie chce ich wpuścić do swoich salonów i warsztatów, Tesla broniła się argumentując, że to pracownicy ich nie chcą. IF Metall angażowało w walkę stowarzyszone związki i przedsiębiorstwa, w pewnym momencie właściciele Tesli nie otrzymywali dowodów rejestracyjnych, bo listonosze odmawiali ich donoszenia. Pod koniec czerwca 2024 roku IF Metall zdecydowało się iść z producentem do sądu, bo nie uzyskało od przedsiębiorstwa informacji finansowych, których się domagało. Walka trwa, Szwedzi tymczasem opowiadają się raczej za amerykańskim producentem niż przeciwko niemu.
Już po publikacji tego materiału okazało się, że konflikt nadal trwa. Kurierzy/listonosze nie dowożą części tablic rejestracyjnych do centrum dostaw Tesli w Sztokholmie, więc ludzie wypisują je ręcznie na papierze. Policja rozumie sytuację, akceptuje takie tablice a świeżo upieczony właściciel montuje właściwe, gdy zostaną mu one dostarczone do domu.
Handritade registreringsskyltar på leveransklara Teslor på leveranscentret i Stockholm. Facket har ju blockerat posten och skyltarna till Tesla men de får en del, och annars får de rita ✍️ De har fått detta godkänt av polisen👮Personen får sen sina skyltar i brevlådan hemma. pic.twitter.com/b00viaPnL8
— Ekonomigurun 𝕏 🇸🇪 (@ekonomigurun_) September 30, 2024