Subaru wygrało przetarg na dostarczenie 33 egzemplarzy samochodów elektrycznych Subaru Solterra do 17 polskich parków narodowych. Ten model i bliźniacza Toyota bZ4X ma obecnie największy prześwit wśród wszystkich samochodów elektrycznych dostępnych w Polsce (21 cm), jest też dostępny w wariancie z napędem na obie osie, co może być znacznie ważniejsze niż umiarkowany zasięg samochodu na jednym ładowaniu.

Subaru Solterra w polskich parkach narodowych

Przetarg ogłoszony został przez Tatrzański Park Narodowy, który zorganizował go w imieniu swoim i szesnastu podobnych instytucji. Dotyczył w sumie 33 samochodów, najwięcej z nich, po cztery egzemplarze, pojadą do Kampinoskiego i Magurskiego Parku Narodowego oraz Parku Narodowego Gór Stołowych. Solterry będą cieszyć oko również w Karkonoszach, Gorcach, Tatrach czy Bieszczadach (pełna lista parków TUTAJ).

Subaru Solterra i bliźniacza Toyota bZ4X to samochody chwalące się 21 cm prześwitu (Jeep Avenger – 20 cm) oraz możliwością brodzenia na głębokości do 50 cm. Obydwa modele posiadają kilka trybów jazdy w terenie, w tym asystenta jazdy po stromiznach (pod górę, w dół), który tak steruje momentem obrotowym, żeby koła nie straciły przyczepności.

Bateria Subaru Solterra zbudowana w oparciu o ogniwa Panasonic ma 71,4 kWh pojemności. Model, który wygrał przetarg, dysponuje dwoma silnikami o mocy 80 kW/109 KM każdy i sumarycznie 337 Nm momentu obrotowego. Liczby nie wyglądają oszałamiająco, ale duże momenty obrotowe pracujących niezależnie silników elektrycznych dostępne od samego początku to znacznie wyższy komfort jazdy w terenie niż jeden silnik spalinowy, który musi napędzić koła na wszystkich osiach. Szczególnie, że wszystko odbywa się w ciszy.

Solterra miała dokładnie te same problemy, co Toyota bZ4X: odpadające koła, umiarkowaną szybkość ładowania i słabe zasięgi zimą. Jednak pierwszego kłopotu się pozbyto, dwa pozostałe nie powinny być szczególnie istotne w samochodzie, który przemieszcza się na niewielkie odległości. Pewnym mankamentem może być 1-fazowa ładowarka pokładowa, która przy typowym gnieździe siłowym będzie uzupełniała energię z mocą do 3,7 kW (maksimum: 32 A, 7,4 kW) – ale obsługa parku raczej nie będzie pokonywać więcej niż 100 kilometrów na dobę.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 4 głosów Średnia: 4]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: