Site icon SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – www.elektrowoz.pl

Startup NamX pokazuje obrazek samochodu z wymiennymi zbiornikami na wodór. Koncepcja ciekawa, tylko czy zadziała?

Interesujący sposób na połączenie idei z dwóch światów. Afrykańsko-europejski startup NamX stworzył projekt samochodu z ogniwami paliwowymi, w którym możliwe jest wymienianie zbiorników („kapsuł”) z wodorem. Auto zostało zaprojektowane przez Pininfarinę, nie występuje na razie poza ekranami komputerów.

NamX HUV, samochód na wodór z wymiennymi kapsułami z wodorem

NamX HUV posiada jeden główny, zamocowany na stałe zbiornik na wodór i sześć wspomnianych kapsuł o długości około 60 i średnicy 15 centymetrów. Może więc zostać zatankowany gazem przez podłączenie do stacji tankowania lub też przez wymianę zbiorników, które są widoczne między tylnym zderzakiem a pokrywą bagażnika (podświetlone na zielono wnęki):

W pełni zatankowane auto obiecuje do 800 kilometrów zasięgu, musi zatem przechować na pokładzie około 7-8 kilogramów / 175-200 litrów wodoru sprężonego pod ciśnieniem 700 barów. To dużo, Hyundai Nexo ma zbiorniki o pojemności 6,33 kilograma / 158 litrów i obiecuje 756 jednostek WLTP, mniej więcej 630 kilometrów realnie – twórcy NamX HUV-a musieliby zatem wygospodarować w podwoziu jeszcze więcej przestrzeni, a to wymaga samochodu górnej części segmentu D lub segmentu E-SUV.

Moc NamX HUV ma wynieść od 224 kW/305 KM w wariancie z napędem na tył do 410 kW/557 KM w najszybszej wersji AWD przyspieszającej do 100 km/h w 4,5 sekundy. Technologia kapsuł z wodorem jest już ponoć opatentowana. Startup twierdzi też, że ma zamiar wprowadzić auto na rynek w ostatnim kwartale 2025 roku, planuje również uruchomienie sieci dystrybucyjnej z wymiennymi zbiornikami na wodór.

Za projekt nadwozia w całości odpowiada Pininfarina, model istnieje obecnie wyłącznie jako rendering. Pierwszy prototyp ma powstać w tym roku, zostanie pokazany na salonie motoryzacyjnym w Paryżu (Francja) jesienią 2022 roku.

Nota od redakcji www.elektrowoz.pl: nieszczególnie ufamy szybkozłączkom, które wytrzymują wibracje, duże zmiany temperatur i pracują z wysokimi ciśnieniami. Ale być może HUV rozrusza rynek samochodów osobowych na wodór, który na razie składa się z dwóch modeli…

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 0 głosów Średnia: 0]
Exit mobile version