Po wprowadzeniu stuprocentowych ceł na chińskie samochody elektryczne, Stany Zjednoczone przymierzają się do kolejnego etapu wojny celnej z Państwem Środka. Od roczników modelowych 2027 na terenie kraju obowiązywałby zakaz sprzedaży aut z oprogramowaniem powstającym w Chinach. Pewna elektronika „Made in China” byłaby zakazana od roku modelowego 2030 lub od 1 stycznia 2029 roku, jeśli producent nie stosuje oznaczeń odwołujących się do lat modelowych.
Z dużych zewnętrznych rynków Chinom zostanie tylko Europa?
Amerykańskie Biuro Przemysłu i Bezpieczeństwa zaproponowało wprowadzenie nowych restrykcji dotyczących produktów pochodzących z lub powiązanych z Chinami albo Rosją. Rosja w dziedzinie elektroniki się nie liczy, to samo dotyczy software’u, natomiast Chiny są w obu branżach zawodnikami ze ścisłej światowej czołówki. Proponowana przez wydział Departamentu Handlu legislacja odnosi się do współczesnych samochodów, znajdujących się w nich systemów łączności (VCS) i oprogramowania w systemach jazdy półautonomicznej (ADS; źródło).
Urzędnicy przypominają, że nowoczesne samochody mają kamery, mikrofony, moduły GPS, są też połączone z internetem. Wymienione systemy mają kluczowe dla bezpieczeństwa [kierowcy] zadanie, nie da się ich więc tak po prostu wyłączyć. Tymczasem zdalne wykorzystanie ich przez wrogie państwo może pozwolić zarówno na zbieranie strategicznych informacji, jak też na sterowanie samochodami na drogach. Dlatego Biuro proponuje objęcie legislacją wszystkich aut, ciężarówek i autobusów, z wyłączeniem pojazdów górniczych czy rolniczych, które nie są eksploatowane w miejscach publicznych.

Nowy komputer pokładowy Volvo stworzony we współpracy z Nvidią. Volvo należy do chińskiego koncernu Geely, więc też będzie podlegało nowym amerykańskim przepisom (c) Volvo
Nowe przepisy „zakazywałyby importu i sprzedaży pojazdów z określoną elektroniką lub oprogramowaniem VCS lub ADS powiązanymi z Chinami lub Rosją”. Producenci powiązani z Chinami lub Rosją nie mogliby sprzedawać w Stanach Zjednoczonych samochodów podłączonych do sieci z określonym oprogramowaniem VCS lub ADS, „nawet jeśli pojazd zostałby wyprodukowany w Stanach Zjednoczonych”. Przepisy zaczęłyby obowiązywać od roku modelowego 2027 (oprogramowanie), roku modelowego 2030 (sprzęt) lub od 1 stycznia 2029 roku, gdy producent nie stosuje lat modelowych
Nota od redakcji Elektrowozu: trzy największe rynki motoryzacyjne świata to Chiny, Stany Zjednoczone i Europa. Stany Zjednoczone właśnie mocno blokują dostęp do swojego rynku pojazdom „Made in China”, więc Państwu Środka zostaje tylko Europa oraz… reszta świata.