Tesla i General Motors to dwie firmy, które straciły możliwość oferowania samochodów elektrycznych z federalną dopłatą. Ze względu na przekroczenie progów sprzedażowych nabywcy Tesli mogli uzyskać rządowe dofinansowanie tylko do 31 grudnia 2019 roku. Nabywcy aut General Motors (czytaj: Chevroleta Bolta) – do 31 marca 2020 roku. Teraz dopłaty mają wrócić (jako ulga podatkowa).
Osoby zainteresowane Teslami i Boltem będą uprawnione do ubiegania się o 7 000 dolarów dopłaty
Jeśli Amerykanin zdecyduje się na zakup samochodu elektrycznego, którego producent sprzedał mniej niż 200 tysięcy aut w Stanach Zjednoczonych, może uzyskać federalną dopłatę w wysokości 7 500 dolarów (równowartość 27,8 tys. złotych netto). Niektóre stany i firmy dostarczające energię oferowały dodatkowe dofinansowania, więc sumaryczny rabat w wysokości około 10 tysięcy dolarów nie był szczególnie rzadki.
Limity rządowych dopłat wyczerpały tylko dwie firmy: Tesla i General Motors. To niezbyt komfortowa sytuacja dla amerykańskiego podatnika, który od tego momentu miałby dopłacać Volkswagenowi, Audi czy Hyundaiowi – bo Lucid i Rivian nie rozpoczęły jeszcze dostaw.
Dlatego zadecydowano o zmodyfikowaniu programu dopłat i opracowano projekt ustawy mówiący o uruchomieniu dodatkowych dofinansowań w wysokości 7 000 dolarów na auto (równowartość 26 tys. złotych). Budżet programu miałby pozwalać na dofinansowanie ponad 400 tysięcy samochodów na producenta.
Po przekroczeniu limitu 600 tysięcy wszystkich sprzedanych aut – 200 tysięcy z pierwszego programu i 400 tysięcy z drugiego – dopłaty zostają obniżone o 50 procent na kwartał, a następnie wygaszone.
Projekt ustawy znajduje się obecnie na etapie prac legislacyjnych, nie został jeszcze wdrożony. Może to stanowić problem dla General Motors i Tesli: niewykluczone, że potencjalni nabywcy aut wymienionych producentów wstrzymają się z zakupami do czasu wejścia w życie nowych dopłat (źródło). Jednak polski rynek w obliczu mających się pojawić dopłat do aut elektrycznych pokazał nam, że firmy motoryzacyjne radzą sobie z takimi trudnościami. Po prostu pozwalają na zamówienia z wyprzedzeniem wyznaczając czas dostawy/odbioru na okres, gdy dofinansowania już obowiązują.
Zdjęcie otwierające: Chevrolet Bolt firmy General Motors (c) GM