Site icon SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – www.elektrowoz.pl

Spór o wodę dla Giga Berlin. Okazuje się, że w landzie więcej zużywa nawet farma szparagów, nie mówiąc o elektrowni

W Brandenburgii (Niemcy) trwa duży spór o Giga Berlin. Aktywiści usiłowali spowolnić najpierw budowę, ostatnio rozbudowę fabryki Tesli od początku podnosząc temat problemów z zaopatrzeniem w wodę. Okazuje się, że Giga Berlin wcale nie ma szczególnie dużych potrzeb, a protestującym nigdy nie przeszkadzało, że mają w landzie zakłady czy uprawy, które są jej gigantycznymi konsumentami. Niektóre z zakładów zużywają takie ilości wody, jakich producent samochodów nigdy nie będzie potrzebował.

Elektrownia, spalarnia odpadów? Och, żaden problem. Fabryka samochodów elektrycznych? Hurr durr, jakżeż to?!

Do listy dotarł portal BZ-Berlin, Ministerstwo Środowiska Brandenburgii ujawniło ją po naciskach przedstawicieli partii Zielonych. Tesla zadeklarowała, że będzie potrzebować maksymalnie 1,8 miliona metrów sześciennych wody rocznie, na razie zużywa mniej więcej połowę tej wartości. Większym odbiorcą jest dziś plantacja szparagów i owoców jagodowych Klaistow pod Poczdamem, która w 2022 roku skonsumowała 1,09 miliona m3 wody. Tuż za nią lokuje się gigauprawa ogórków Schöneiche zużywająca 1,08 miliona m3.

Giga Berlin wygrywa dopiero z trzecim odbiorcą z branży rolniczej, hodowla bydła Lübbinchener Milch und Mast potrzebuje rocznie 0,83 miliona m3.

Jednak powyższe zapotrzebowanie to drobnostki, ułamki na wykresie największych konsumentów w landzie. Ulokowana obok Chociebuża węglowa elektrownia Jänschwalde potrzebowała w 2022 roku 44,8 miliona metrów sześciennych wody, około 25 razy tyle, ile Tesla planuje zużywać w przyszłości i 50 razy tyle, ile potrzebuje teraz! Druga na liście elektrownia-spalarnia śmieci w Premnitz konsumuje 23 miliony m3 wody. Trzecie były Berlińskie Spółki Wodne (22,8 miliona m3), czwarta w rankingu pojawiła się rafineria ropy naftowej w Schwedt (13,5 miliona m3). W TOP10 jest też fabryka papieru i huta stali.

Giga Berlin, widok z lotu ptaka (c) The Wolfpack / YouTube, sierpień 2023

Zainteresowanie aktywistów Giga Berlin jest jeszcze bardziej podejrzane, jeśli weźmiemy pod uwagę, że w 2022 roku Tesla potrzebowała około 2,57 metra sześciennego wody na każdy wyprodukowany samochód. W Giga Berlin ma to być tylko 1,8 metra sześciennego na samochód i 0,48 metra sześciennego na baterię, w sumie 2,28 m3 [szacunki firmy; ogniwa powstają na razie w Chinach].

BMW nie produkuje własnych ogniw, na każdy egzemplarz auta konsumuje średnio 1,9 m3 wody, Mercedes – 2,91 m3, średnia w branży to 3,68 m3, Grupa Volkswagena zużywa 3,75 m3, Toyota – 4,12 m3 a Stellantis – 4,77 m3 (źródło). Dodajmy, że wszystkie pozostałe koncerny produkują przede wszystkim pojazdy spalinowe, tylko Tesla wytwarza wyłącznie elektryki.

Ważne uzupełnienie dopisał Pan Tadeusz:

Trzeba patrzeć na obie strony tematu – nic nie może jej natychmiast użyć ponownie, więc zasób z którego czerpie jest zużywany.

Dodatkowo w elektrowni około 3% ulatnia się do atmosfery jako para wodna.

W naszym przykładzie będzie to oznaczało około 1,3mln metrów sześciennych.

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 4 głosów Średnia: 4]
Exit mobile version