Stowarzyszenie CHAdeMO, które jest odpowiedzialne za rozwój protokołu ładowania CHAdeMO, opublikowało wersję 1.2 specyfikacji. Zakłada ona ładowanie samochodów z maksymalną mocą do 200 kilowatów.

CHAdeMO w opałach? Skądże znowu!

CHAdeMO teoretycznie przegrało bój o Europę, gdy okazało się, że na naszym kontynencie oficjalnym standardem stało się najpierw złącze Type 2 (Mennekes), które pozwala na ładowanie prądem przemiennym (AC) i stałym (DC), a teraz stopniowo zastępuje je złącze CCS Combo 2, które służy do ładowania prądem stałym.

Rodzaje wtyczek: japoński standard CHAdeMO (po lewej) kontra europejski standard CCS Combo 2 (w środku) i wtyczka Type 2 (po prawej)

CCS Combo 2 pozwala na osiągnięcie mocy ładowania wynoszącej 350 kilowatów (kW) i więcej, podczas gdy CHAdeMO, wydawałoby się, obsługuje zaledwie 50 kilowatów. Okazuje się jednak, że sytuacja wcale nie jest tak oczywista.

CHAdeMO 1.1 z wsteczną kompatybilnością i mocą ładowania do 150 kW

Dlaczego? Po pierwsze: nowy Nissan Leaf (2018) rozumie protokół CHAdeMO 1.1, który pozwala na osiągnięcie do 150 kilowatów mocy ładowania. Po drugie: choć nikt nigdy nie doniósł o ładowaniu przez CHAdeMO z mocą wyższą niż 50 kilowatów, to – jak dowiedzieliśmy się w firmie Ecotap Polska – ładowarki CHAdeMO o mocy do 150 kilowatów istnieją w ofercie.

> Nissan Leaf (2018): maksymalna moc ładowania to aż 150 kW?

Po trzecie: szybkie ładowarki CHAdeMO są w Europie bardziej liczne niż stacje ładowania obsługujące CCS Combo 2 (6 tysięcy kontra około 5 tysięcy urządzeń). Po czwarte wreszcie: Organizacja CHAdeMO udostępniła właśnie protokół w wersji 1.2, który pozwala na ładowanie z mocą do 200 kilowatów.

CHAdeMO 1.2 z wsteczną kompatybilnością i mocą ładowania do 200 kW

200 kilowatów maksymalnej mocy ładowania osiągane jest dzięki natężeniu wynoszącemu 400 amperów przy napięciu 500 woltów. 200 kilowatów to więcej niż potrafią obecne na rynku urządzenia CCS Combo 2 (170-180 kilowatów), ale mniej niż docelowa moc CCS Combo 2: 350-400 kilowatów.

> Stacje ładowania samochodów elektrycznych o mocy 350 kW w Europie

CHAdeMO ma jeszcze jedną dużą przewagę nad gniazdami Type 2 i Combo 2. Specyfikacja protokołu od dawna obsługuje dwukierunkowy przepływ energii. To znaczy, że ładowarka może nie tylko ładować samochód, ale też go rozładowywać, żeby zasilić choćby gospodarstwo domowe. Dzięki temu samochód ze złączem CHAdeMO może stać się w przyszłości magazynem energii dla domu. Przy złączach Type 2 i CCS Combo 2 dwukierunkowy przepływ energii wymaga dodatkowych rozwiązań, które nie są dostępne w standardzie.

> V2G w Wielkiej Brytanii – samochody jako magazyny energii dla elektrowni

Co dalej? CHAdeMO 2.0 i moc ładowania do 400 kilowatów

Następnym etapem rozwoju CHAdeMO ma być specyfikacja 2.0, która pozwoli na ładowanie z mocą do 400 kilowatów osiąganą dzięki napięciu 1 000 woltów. Stowarzyszenie CHAdeMO chwali się również, że do końca 2017 roku uruchomiono na świecie 17,7 tysięcy stacji ładowania samochodów elektrycznych obsługujących ten standard, a w samej tylko Europie – 6,06 tysiąca stacji. Po światowych drogach ma już jeździć 775 tysięcy aut ze złączem CHAdeMO (w Europie: 330 tysięcy)

Aktualnie z fabrycznie montowanych złączy CHAdeMO korzystają Nissan i Mitsubishi.

|REKLAMA|




|/REKLAMA|

Test. Jaguar I-Pace podczas jazdy – zalajkuj i ZOBACZ:

To może Cię zainteresować:
Ocena ogólna
Ocena Czytelników
[Suma: 1 głosów Średnia: 5]