Sony Vision-S 01 to auto elektryczne, które zadebiutowało podczas targów Consumer Electronics Show w Las Vegas w 2020 roku. Dziś, po dwóch latach, japońska firma ma już dwie wersje modelu i otwarcie mówi o możliwości wprowadzenia samochodu/samochodów do oferty.
Sony Vision-S 01, Sony Vision-S 02
Podczas tegorocznych targów CES Sony pojawiło się z modelem Vision-S 02, wariantem swojego koncepcyjnego elektryka w nadwoziu typu crossover, oczywiście z całą gamą czujników Sony na pokładzie:
Gama 40 czujników w modelach Vision-S, w tym 18 kamer, 18 radarów lub czujek ultradźwiękowych i 4 lidary. Zwróć uwagę na obecność kamer time-of-flight (ToF), które z użyciem pulsów lasera i kamer mierzą odległość do obiektów.
Prezentacje modeli były dość krótkie, portal Electrek odnotował jednak, że Sony rozważa wprowadzenie samochodów na rynek. To spora odmiana w stosunku do wcześniejszych deklaracji, zgodnie z którymi pierwszy Vision-S był tylko pewną platformą, prezentacją możliwości japońskiego producenta w zakresie elektroniki.
O tym, że Sony podchodzi do aut poważnie, niech świadczą choćby felgi Vision-S 02 – po co pracować nad aerodynamiką pojazdu, który nigdy nie będzie sprzedawany? Przecież na innych felgach model mógłby wyglądać bardziej zadziornie i sportowo, co widać choćby na renderingu Vision-S 01 poniżej:
Sony nie ujawniło danych technicznych nowego wariantu. Pierwszy Vision-S dysponował dwoma silnikami o mocy 200 kW każdy, przyspieszał do 100 km/h w 4,8 sekundy i powinien osiągać 240 km/h. Auto z rozstawem osi wynoszącym 3 metry i długością niemal 4,9 metra lokowało się w górnej części segmentu D. Gdyby Vision-S 02 miał podobne rozmiary, pasowałby gdzieś pomiędzy Teslą Model Y a Teslą Model X.
Kokpit nowego crossovera to szeroka płaszczyzna z pięcioma ekranami, z których skrajne pełnią rolę lusterek. Kolejny wyświetlacz pojawił się na tunelu środkowym, następne dwa – na fotelach. Zminimalizowano natomiast liczbę przycisków, te klasyczne dostrzeżemy tylko na kierownicy i dźwigni za nią:
W pracach nad Vision-S 01 uczestniczyły Bosch i Magna. Ta ostatnia firma produkuje dziś Jaguara I-Pace, który ma niemal identyczny rozstaw osi (2,99 m w stosunku do 3 metrów w Vision-S 01), ale dużo krótsze nadwozie (4,68 m w stosunku do 4,895 m w Vision-S 01). Z tej klasy partnerami Sony jest w zasadzie gotowe do wytwarzania obu elektryków. Jedynym problemem mogą być baterie, Sony sprzedało swój dział zajmujący się ogniwami Li-ion w 2017 roku.
Szybka prezentacja obu modeli: