Interesujące roszady za naszą zachodnią granicą. Volkswagen sprzedaje ID.3 w cenie spalinowego Tiguana (od 36 900 vs 37 150 euro), tymczasem Smart należący do Mercedesa i Geely, obniża ceny Smarta #1 przez wprowadzenie dwóch słabiej wyposażonych wariantów: Smart #1 Pure i Smart #1 Pure+. Pierwszy z nich kosztuje zaledwie 34 990 euro, odpowiednik polskich 156 000 złotych.
Volkswagen odpuszcza segment elektrycznych kompaktów, Smart to wykorzysta?
Bazowy Volkswagen VW ID.3 Pure ma baterię o pojemności 55 (52) kWh, silnik o mocy 125 kW/170 KM i 388 jednostek WLTP zasięgu przy cenie wynoszącej od 36 990 euro lub 33 330 euro z dodatkowym „bonusem środowiskowym” przyznawanym przez Volkswagena. Oczko ponad nim jest VW ID.3 Pro z baterią ~63 (59) kWh, silnikiem 150 kW/205 KM i 434 jednostkami WLTP zasięgu przy cenie wynoszącej odpowiednio 39 995/36 425 euro. Miejmy te wartości pod ręką, bo teraz przechodzimy do Smarta #1.
Smart #1 Pure+. Wszystkie pozostałe zdjęcia w treści przedstawiają wariant Smart #1 Pure (c) Smart / Mercedes+Geely
Otóż Smart #1 Pure ma baterię litowo-żelazowo-fosforanową o pojemności 49 (47) kWh, która przekłada się na 310 jednostek WLTP zasięgu. Smart #1 Pure+ to już ogniwa wysokoniklowe i 66 (62) kWh oraz 410 jednostek WLTP zasięgu – Smarty są więc zasięgowo minimalnie słabsze od odpowiadających im VW ID.3, a kosztują odpowiednio 34 990 i 39 990 euro. Tylko że Smart też ma swoje rabaty, w Austrii noszą one nazwę Sommerbonus (bonus letni; źródło) i obniżają ceny o około 1 800 euro, w Niemczech o rabatach nie ma na razie mowy, bo modele trafią do oferty 2 lipca (źródło). Gdyby producent zdecydował się na podobną akcję, różnica cenowa między odpowiadającymi sobie Smartami #1 i VW ID.3 wynosiłaby ledwie kilkaset euro, raz na korzyść Smarta (Pure vs Pure), raz ID.3 (Pure+ vs Pro).
W dodatku Smart #1 zawsze ma w zestawie silnik o mocy 200 kW/272 KM i 343 Nm momentu obrotowego. Smart #1 jest zdolny do rozpędzenia się na ładowarce do nawet 150 kW oraz utrzymuje średnio 75 kW, by uzupełnić od 10 do 80 procent w 30 minut. Smart #1 zawsze będzie miał przyspieszenie 0-100 km/h trwające 6,7 sekundy, Smart #1 zawsze będzie nieco zgrabniejszy niż VW ID.3, aczkolwiek kosztem bagażnika (385 vs 323 litry). Wszystkie trzy lakiery (srebrny, biały, czarny) dostępne są bez dopłat, nawet w wariancie Pure. Wnętrze może być w dowolnym kolorze, pod warunkiem, że będzie to czarny Meteorite Black (ale z białym obiciem dachu):
Smart #1 ma klamki elegancko ukryte w nadwoziu, LED-owe reflektory, czujniki parkowania z tyłu, 18-calowe felgi, ekran centralny o przekątnej 12,8 cala oraz liczniki 9,2 cala. Kluczyk to karta RFID, auto obsługuje Apple CarPlay i Android Auto w wersji przewodowej i bezprzewodowej. Sytuacja jest o tyle ciekawa, że Smart jest aktualnie joint-venture Mercedesa i Geely, powstaje w Chinach, w fabryce Geely. Producent musi uwzględnić, że zaraz do jego ceny będzie musiał doliczyć cło, a mimo tego walczy z VW ID.3.
Nota od redakcji Elektrowozu: Smarta #1 kupił w Niemczech vwir, można próbować go na ten temat podpytywać na Forum Elektrowozu.