Jato Dynamics opublikowało zestawienie najchętniej wybieranych (najczęściej rejestrowanych) samochodów elektrycznych w kwietniu 2025 w Europie. Spośród nowości najlepiej poradziła sobie Skoda Elroq, która wskoczyła na pierwsze miejsce zestawienia. Wyprzedziła trzy Volkswageny, Kię EV3 i Renault 5. Tesla Model Y, regularny lider sprzedaży, przegrała nawet ze Skodą Enyaq. Tesla Model 3 znalazła się poza TOP20, między Hyundaiem Kona i Hyundaiem Insterem.
Najchętniej kupowane auta elektryczne w Europie (Eu-28)
Zestawienia Jato są zbliżone do danych ACEA, największa różnica to nieobecność Islandii, stosunkowo małego europejskiego rynku. Ranking TOP25 dla kwietnia 2025 jest następujący (źródło):
- Skoda Elroq – 7 998 egzemplarzy (nowy model, brak danych z zeszłego roku),
- VW ID.3 – 6 932 egzemplarze (+34 procent rok do roku),
- VW ID.7 – 6 776 egzemplarzy (+640 proc. r/r),
- VW ID.4 – 6 297 egzemplarzy (+3 proc. r/r),
- Kia EV3 – 5 680 egzemplarzy (nowy model),
- Renault 5 – 5 662 egzemplarze (nowy model),
- BMW iX1 – 5 518 egzemplarzy (+24 proc. r/r),
- Skoda Enyaq – 5 037 egzemplarzy (+37 proc. r/r),
- Tesla Model Y – 4 495 egzemplarzy (-53 proc. r/r),
- Citroen e-C3 – 3 962 egzemplarze (nowy model),
- Audi Q6 e-tron – 3 955 egzemplarzy (nowy model),
- Volvo EX30 – 3 712 egzemplarzy (-57 proc. r/r),
- Cupra Born – 3 675 egzemplarzy (+31 proc. r/r),
- BMW i4 – 3 649 egzemplarzy (-16 proc. r/r),
- Ford Explorer – 3 526 egzemplarzy (nowy model),
- Audi Q4 e-tron – 3 353 egzemplarze (-16 proc. r/r),
- Audi A6 e-tron – 3 161 egzemplarzy (nowy model),
- Mercedes EQA – 3 082 egzemplarze (-1 proc. r/r),
- Renault Scenic E-Tech Electric – 3 034 egzemplarze (+413 proc. r/r),
- Cupra Tavascan – 2 858 egzemplarzy (nowy model),
- Mercedes EQB – 2 768 egzemplarzy (+7 proc. r/r),
- Toyota bZ4X – 2 733 egzemplarzy (+18 proc. r/r),
- Hyundai Kona – 2 732 egzemplarze (-18 proc. r/r),
- Tesla Model 3 – 2 604 egzemplarze (-41 proc. r/r),
- Hyundai Inster – 2 515 egzemplarzy (nowy model).
Elon Musk na pewno może sobie pogratulować. O ile spadki Tesli Model Y można by tłumaczyć wejściem na rynek nowego modelu, o tyle z dwucyfrowym zjazdem Tesli Model 3 ciężko zrobić podobnie. Ostatnia ewentualność to wzmianka, że rok temu wchodził na rynek Model 3 Highland, który, jak to po faceliftingach bywa, zyskał większą popularność – ale za dwa-trzy miesiące podobne tłumaczenia już nie przejdą.
Doskonałe rezultaty notują VW ID.7 i Renault Scenic E-Tech Electric, obydwa z trzycyfrowymi wzrostami rok do roku. Volkswagen ID.7 zaczyna sprawiać wrażenie naturalnej alternatywy do Tesli Model 3, w wielu firmach może też pełnić rolę następcy VW Passata, ulubionego modelu wielu niemieckich przedsiębiorstw. Rewelacyjnie zaprezentowała się Skoda Elroq, kompaktowy crossover, mniejsza niż Skoda Enyaq, ale z tymi samymi zespołami napędowymi, dobrym zasięgiem i przyjemnym dla oka wzornictwem:
Niemal połowa aut na liście to zupełnie nowe modele, których rok temu jeszcze nie było albo które dopiero zaczynały trafiać do salonów (wspomniane ID.7 i Scenic E-Tech). Łatwo na tej podstawie wywnioskować, że ludzie potrzebowali większego wyboru, szczególnie aut mniejszych niż pogranicze segmentów C i D – i tutaj Skoda Elroq czy Kia EV3 (C-SUV), Citroen e-C3 i Renault 5 (B-SUV, B) oraz Hyundai Inster (segment A) pasują idealnie. W tym kontekście wyjątkowo ciekawy może być debiut BYD-a Dolphin Surf (segment B), szczególnie, że Jato obliczyło, że w kwietniu BYD sprzedał więcej aut elektrycznych niż Tesla, a w przypadku wszystkich zespołów napędowych odnotował wzrost o 359 procent rok do roku.