Cztery organizacje zrzeszające producentów i dealerów samochodowych oraz producentów części i opon w Europie (ACEA, CECRA, CLEPA i ETRMA) nawołują jednym głosem do uruchomienia mechanizmów stymulujących rynki. Wśród propozycji pojawia się m.in. system zachęt do wymiany starych aut na nowe, który opierałby się na budżetach unijnych i lokalnych.

Sektor motoryzacyjny prosi o szybką pomoc

Fabryki samochodów i dostawców znajdowały się w trybie uśpienia przez kilka tygodni. I choć wracają do pracy, sytuacja nie wygląda dobrze: w wielu segmentach gospodarki doszło albo zaraz dojdzie do redukcji miejsc pracy, pojawiają się też cięcia wynagrodzeń. Odbudowanie popytu sprzed epidemii może potrwać wiele lat.

Dlatego kilka organizacji zrzeszających producentów i dealerów samochodowych, w tym także Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) nawołuje do uruchomienia mechanizmów stymulujących rynek. Wśród nich wymienia się szeroko pojęte „zachęty” do wymiany samochodów na nowsze modele (źródło).

> Dopłaty do aut elektrycznych. Ministerstwo Klimatu: Nic nie zrobiliśmy

Zachęty pomyślane aż za szeroko

W zależności od rynku mogą być to albo zwolnienia z podatków i ulgi, albo dopłaty – bo takie metody stosowano dotychczas. Zachęty te miałyby być wprowadzone na terenie całej Unii Europejskiej, byłyby finansowane z budżetu unijnego, dotyczyłyby zarówno sektora prywatnego (punkt 8.), jak też zamówień publicznych (punkt 9.).

Organizacje namawiają, żeby wsparcie dotyczyło samochodów spełniających najnowsze normy emisji, ale nie ograniczało się do wybranej technologii. Rozwiązanie jest więc szerokie, objęłoby zarówno elektryki, jak i auta spalinowe.

Pojawiła się również propozycja, żeby natychmiast wystartować z infrastrukturą stacji ładowania i tankowania paliw alternatywnych. Oraz żeby uprościć proces uruchamiania tychże, jak to wynika z dyrektywy 2014/94/UE (źródło).

Oczywiście mamy do czynienia wyłącznie ze zbiorem sugestii, postulatów. Wspomniane organizacji słusznie jednak argumentują, że aż 6,1 procent wszystkich miejsc pracy w Unii to sektor motoryzacyjny lub przemysł z nim powiązany (części, dostawcy, opony), który generuje 7 procent unijnego PKB.

Nota od redakcji www.elektrowoz.pl: idea wydaje nam się dobra, ale uważamy, że dopłaty jako takie powinny być stosowane wyłącznie przy samochodach zeroemisyjnych: elektrycznych i wodorowych. Wsparcie aut spalinowych, nawet zgodnych z najnowszymi normami, sprawi, że Europa nie będzie miała szans na realizację planów dotyczących obniżenia emisji.

I za kilkadziesiąt lat będziemy mieli do czynienia ze znacznie gorszym kryzysem, klimatycznym, przeciwko któremu nie da się w żaden sposób zaszczepić.

> Niemieccy ekolodzy: Dopłaty do hybryd plug-in tylko wtedy, gdy kierowca udowodni, że jeździ głównie na prądzie

Nie przegap nowych treści, OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena ogólna
Ocena Czytelników
[Suma: 7 głosów Średnia: 4.4]