Brytyjski ITM Power podpisał umowę z Hondą na udostępnienie stacji tankowania wodorem właścicielom Clarity Fuel Cell. Zgodnie z ogłoszonymi cenami paliwa, przejechanie 100 kilometrów napędzaną wodorem Hondą Clarity kosztuje około 43 złote.
Ile palą samochody zasilane wodorem
ITM Power przy podpisywaniu umowy ogłosił ceny tankowania wodoru. Jeden kilogram paliwa kosztuje 10 funtów, czyli równowartość 46,3 złotego. Honda Clarity Fuel Cell ma zbiornik o pojemności 5,46 kilograma – wodór sprzedawany jest na kilogramy, nie na litry jak benzyna – który pozwala jej na przejechanie 589 kilometrów (według EPA).
Oznacza to, że do przejechania 100 kilometrów zasilana wodorem Clarity Fuel Cell potrzebuje 0,93 kilograma wodoru – czyli pali 0,93 kgH2/100 km.
> NCBR ufunduje autobusy elektryczne E-Pola polskim miastom [SPIS MIAST]
Cenę jednego kilograma wodoru ustalono na poziomie 10 funtów, czyli równowartości 46,3 zł. Każde 100 kilometrów kosztuje więc w Hondzie około 43 złote.
Jak zauważa portal InsideEVs, to bardzo dużo i… szalenie niewygodnie. Transport napędzany wodorem jest mocno dotowany przez kilka brytyjskich organizacji, a w dodatku ITM Power dysponuje tylko czterema (!) publicznie dostępnymi stacjami tankowania wodoru.
Elon Musk o wodorze: To po prostu głupie
Spalanie Hondy Clarity Fuel Cell możemy porównać z doświadczeniami jednego z polskich właścicieli Tesla Model X. Podczas spokojnej jazdy olbrzymi, 7-osobowy zużywa energii za niecałe 14 złotych, i to pod warunkiem, że płacimy za całą energię, którą go naładowaliśmy. Jeśli po drodze korzystaliśmy z Superchargera, to koszt trasy wyniósł 0 zł:
Zapytany o samochody napędzane wodorem Elon Musk odpowiedział: „To po prostu… głupie.” I coś w tym jest – pojazdy napędzane wodorem wyglądają jak rozpaczliwe próby ratowania przemysłu naftowego i silnika spalinowego, podczas gdy elektryczność jest tańsza w dostawie i wygodniejsza w obsłudze.
> Elektryczny skuter Honda już w 2018 roku – wreszcie!