Site icon SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – www.elektrowoz.pl

Samochody na wodór NIE MOGĄ parkować za darmo. Ministerstwo nie zwiększy przywilejów, nie widzi przyszłości w wodorze

Choć po warszawskich (i tylko warszawskich) ulicach regularnie jeżdżą Toyoty Mirai i Hyundaie Nexo należące do Polsatu, Ministerstwo Klimatu i Środowiska nie dostrzega w tym rodzaju napędu szczególnej przyszłości. Pojazdom wodorowym nadano onegdaj przywilej przemieszczania się po buspasach, który wygasa 1 stycznia 2026 roku, ale w aktualnie opracowywanej nowelizacji nie zgodzono się na darmowe parkowanie w strefach płatnego parkowania. Za darmo – i bezterminowo – mogą tam się zatrzymywać wyłącznie samochody elektryczne.

Samochody na wodór bez kluczowego przywileju

Zacznijmy od buspasów. W 2018 roku Ustawa o elektromobilności wprowadziła zmiany w ustawie – Prawo o ruchu drogowym i wpuściła na buspasy pojazdy elektryczne (art. 148a). W ramach kolejnej nowelizacji ten sam przywilej przyznano też samochodom na wodór, z zastrzeżeniem, że musi być to wodór utleniany w ogniwach paliwowych. Spalanie gazu w cylindrach nie wchodzi w grę. Przywilej obowiązuje jeszcze przez nieco ponad rok:

Art. 148a. 1. Do dnia 1 stycznia 2026 r. dopuszcza się poruszanie się pojazdów elektrycznych, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych, oraz pojazdów napędzanych wodorem, o których mowa w art. 2 pkt 15 tej ustawy, po wyznaczonych przez zarządcę drogi pasach ruchu dla autobusów.

Jednak w przypadku płatnego parkowania ustawodawca nie jest już skłonny do ustępstw. Aktualnie trwają prace nad kolejną nowelizacją, które mają doprecyzować zasady tworzenia Stref Czystego Transportu. Dlatego przedsiębiorstwa Zygmunta Solorza w trakcie konsultacji społecznych wystosowały uwagę o konieczności dodania do Ustawy wzmianki o darmowym parkowaniu pojazdów wodorowych – byłaby to szybka i prosta korekta (źródło; s. 459):

Ustawa o drogach publicznych w obowiązującym brzmieniu mówi, że z opłat za postój w strefie parkowania są zwolnione pojazdy elektryczne, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. A ta z kolei mówi, że pojazdem elektrycznym jest pojazd samochodowy wykorzystujący do napędu wyłącznie energię elektryczną akumulowaną przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania.

Z kolei pojazd napędzany wodorem ma swoją oddzielną definicję (pojazd silnikowy wykorzystujące do napędu energię elektryczną wytworzoną z wodoru w zainstalowanych w nich ogniwach paliwowych), którego próżno doszukiwać się w katalogu pojazdów zwolnionych z opłat w ustawie o drogach publicznych.

W związku z celami wynikającymi z Polskiej Strategii Wodorowej oraz Dyrektywy RED III proponujemy wprowadzenie zmiany w ustawie o drogach publicznych, która zwalnia z opłat za postój na drogach publicznych w strefie płatnego parkowania pojazdy napędzane wodorem w rozumieniu ustawy o elektromobilności.

Odpowiedź ustawodawcy jest jednoznaczna: „Uwaga nieuwzględniona. Uwaga poza zakresem projektu.” Ministerstwo nie widzi przyszłości w wodorze, w ramach osobnego dokumentu „Krajowe ramy polityki w zakresie rozwoju rynku w odniesieniu do paliw alternatywnych w sektorze transportu i rozwoju odpowiedniej infrastruktury” oszacowano, że w 2025 roku będzie na drogach 219 551 samochodów elektrycznych i tylko 605 aut na wodór. Nawet w 2030 roku auta osobowe zasilane H2 będą stanowiły zaledwie 0,5 promila osobowych samochodów zeroemisyjnych.

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 2 głosów Średnia: 5]
Exit mobile version