Mieszkańcy Europy (i Unii Europejskiej) w październiku najczęściej kupowali samochody z silnikami benzynowymi. Na drugim miejscu dojechały modele hybrydowe (HICE + mHICE), trzecie były elektryki. W rozliczeniu miesięcznym auta elektryczne wygrały z dieslami po raz kolejny z rzędu, ale po raz pierwszy w historii Unii Europejskiej elektrykom udało się wyprzedzić silniki wysokoprężne również w rozliczeniu od początku roku. W stosunku do identycznego okresu w 2022 roku udział BEV-ów wzrósł o niemal 31 procent, żaden inny rodzaj napędu nie zanotował takiego wzrostu.

Auta elektryczne wygrywają z dieslami

Na obszarze Unii Europejskiej elektryki były lepsze od diesli i październiku (14,2 vs 12 procent), i, jak wspomnieliśmy, pierwszy raz w historii w okresie od stycznia do końca miesiąca rozliczeniowego (14 vs 13,9 procent), informuje Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów, ACEA. Niektóre rynki (Belgia, Dania) urosły w segmencie samochodów elektrycznych trzycyfrowo, inne (Niemcy) mocno zwolniły, chociaż nadal rosną. W całej Unii od początku 2023 roku zarejestrowano 1,2 miliona aut elektrycznych (źródło).

Bardzo interesująco wygląda w tym roku kwestia hybryd (HICE + mHICE), które cieszą się mocno zróżnicowanym zainteresowaniem. W Austrii na przykład dojeżdżają na drugim miejscu (21,1 proc.), tuż przed dieslami, ale już w Belgii stanowią raczej margines (5. miejsce, 7,6 procent). W Niemczech, Francji i we Włoszech wzrosty były dwucyfrowe, w całej Unii Europejskiej przełożyło się to w sumie na 2,2 miliona sprzedanych hybryd i pseudohybryd.

W Polsce zwykłe napędy hybrydowe też cieszą się potężnym zainteresowaniem, wygenerowały prawie 2/5 rynku (38,4 proc.), ustępując niewiele pojazdom benzynowym (1. miejsce, 43 procent). W październiku hybrydy i pseudohybrydy zdobyły szturmem polski rynek, odpowiadały za 44,4 procent wolumenu sprzedaży (1. miejsce), podczas gdy modele benzynowe stanowiły 38 procent (2. miejsce). Diesle zanotowały dalekie trzecie miejsce (8,7 proc.), elektryki dojechały na czwartym (3,2 procent).

Nie wiedzie się natomiast hybrydom ładowanym z gniazdka (PHICE, dawniej: PHEV). Od początku roku w całej Unii Europejskiej wypracowały one zaledwie 7,6 procent rynku. Zespoły napędowe, które uznawano za przejściowe, wcale nie są tak traktowane przez zwykłych ludzi, ich udział w sprzedaży z roku na rok spada.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 1 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: