Według najnowszych danych ACEA, od początku 2019 roku Polacy kupili 1 190 samochodów elektrycznych, z czego 500 sztuk to auta należące do Innogy Go. Jeśli ją odejmiemy – bo to jednorazowy zakup – w przeliczeniu na liczbę mieszkańców gorzej od nas wypada tylko Grecja. Czołowa trójka w Europie to 1/ Norwegia, 2/ Holandia i 3/ Islandia, a w wartościach bezwzględnych: 1/ Norwegia, 2/ Niemcy, 3/ Holandia.

Liczba samochodów elektrycznych w Polsce i Europie [wyniki III i I-III kw. 2019]

Zgodnie z danymi opublikowanymi przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów w trzecim kwartale 2019 roku w Polsce zarówno osoby fizyczne, jak i firmy kupiły następującą liczbę aut (źródło):

  • samochody elektryczne: 245 egzemplarzy (+85,6 proc. rok do roku),
  • hybrydy plug-in: 296 egzemplarzy (+80,5 proc. rdr),
  • stare hybrydy: 9 996 egzemplarzy (+75,4 proc. rdr),
  • zasilane paliwami alternatywnymi, wliczając biopaliwa: 2 897 egzemplarzy (+64,6 proc. rdr),
  • benzynowe: 93 382 egzemplarze (+2,7 proc rdr),
  • diesle: 25 570 egzemplarzy (-19,1 proc. rdr).

> Cena Renault Zoe ZE 50 „Zen” obniżona do 124 900 złotych. Z dopłatą wyjdzie 87 430 złotych!

Statystyki dla naszego kraju od pierwszego do końca trzeciego kwartału 2019 roku są następujące:

  • samochody elektryczne: 1 190 egzemplarzy (+189,5 proc. rok do roku), w tym 500 egzemplarzy należących do Innogy Go,
  • hybrydy plug-in: 736 egzemplarzy (+29,1 proc. rdr),
  • stare hybrydy: 26 634 egzemplarzy (+58,2 proc. rdr),
  • zasilane paliwami alternatywnymi, wliczając biopaliwa: 7 799 egzemplarzy (+28,1 proc. rdr),
  • benzynowe: 291 598 egzemplarzy (+3,3 proc. rdr),
  • diesle: 82 581 egzemplarzy (-15 proc. rdr).

Z tego punktu widzenia sytuacja prezentuje się całkiem optymistycznie: rośniemy, przyspieszamy, jest dobrze.

> Volkswagen ID.3 o 40 procent tańszy w produkcji niż VW e-Golf. Czyżby wskazówka dotycząca ceny?

Gdy jednak spojrzeć na dane w przeliczeniu na liczbę obywateli, robi się bardzo słabo. Nawet z uwzględnieniem Innogy Go jesteśmy na czwartym miejscu od końca w Europie. A jeśli odejmiemy auta z taboru Innogy Go, spadamy na drugie miejsce od końca z 18 samochodami kupionymi na 1 milion mieszkańców.

Europejskimi liderami w okresie  I-III kwartał 2019 w przeliczeniu na liczbę obywateli są:

  1. Norwegia – 9 287 samochodów na 1 milion mieszkańców,
  2. Holandia – 1 980 samochodów na 1 milion mieszkańców,
  3. Islandia – 1 976 samochodów na 1 milion mieszkańców.

W wartościach bezwzględnych w całej Europie najlepsza jest Norwegia, natomiast w Unii Europejskiej – Niemcy:

  1. Norwegia – 49 483 egzemplarzy nowych samochodów elektrycznych kupionych w okresie od I do końca III kwartału 2019 roku,
  2. Niemcy – 48 055 egzemplarzy,
  3. Holandia – 34 321 egzemplarze,
  4. Francja – 30 378 egzemplarzy,
  5. Wielka Brytania – 25 097 egzemplarzy.

W tym rankingu Polska znalazła się na 17. pozycji (na 28 możliwych) po uwzględnieniu Innogy Go oraz na 20. bez uwzględniania taboru Innogy Go.

> Dopłata do auta elektrycznego a zakup na kredyt lub leasing – czy to możliwe? [ODPOWIADAMY]

Nota od redakcji: dane ACEA uwzględniają kraje Unii Europejskiej oraz powiązane z Unią traktatami handlowymi. Nie uwzględniają natomiast Ukrainy, Białorusi itd.

To może Cię zainteresować
Ocena ogólna
Ocena Czytelników
[Suma: 2 głosów Średnia: 5]