Site icon SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – www.elektrowoz.pl

Samochody elektryczne stanowiły w 2023 r. w Norwegii 82,4 proc. aut nowych. W 2022 było to 79,3 proc., w 2021 – 64,5 proc.

Jak powiedzą Wam masowe media, „spada zainteresowanie samochodami elektrycznymi”. Widać to choćby po ich sprzedaży w Norwegii, wśród nowych modeli osobowych i lekkich dostawczych BEV-y stanowiły tam w 2023 roku „tylko” 82,4 procent aut nowych. To znaczy, że na pięć kupowanych aut ponad cztery były czysto elektryczne. Na pozostałe spalinowe zespoły napędowe (benzyna + diesel + mHICE + HICE + PHICE) przypadło mniej niż 18 procent rynku.

Rok po roku zainteresowanie elektrykami „spada” w górę.

Krzywa zakupowa aut elektrycznych w Norwegii

Sekretarz generalna Norweskiego Stowarzyszenia Samochodów Elektrycznych, Christina Bu, uważa, że w 2024 roku elektryki mogą przejąć nawet 95 procent rynku samochodów nowych, ale z ostatnich statystyk wynika, że dochodzi tam raczej do nasycenia rynku i kolejne stopnie będą osiągane wolniej. Z drugiej strony: BEV-y mogą już stanowić ponad 30 procent wszystkich samochodów osobowych i lekkich dostawczych jeżdżących po norweskich drogach.

Skrzyżowanie w Oslo (c) Fifth Gear / YouTube

To nie wszystko: w 2023 roku aż 12,3 procent pojazdów transportu ciężkiego było zasilanych bateryjnie. Piszemy „aż”, ponieważ na rynku tym, owszem, jest całkiem spory wybór elektrobusów, jednak z dostępnością innych pojazdów (duże vany, ciągniki siodłowe itd.) było krucho.

Najpopularniejszym samochodem w ogóle była w Norwegii w 2023 roku 1/ Tesla Model Y (23 088 egz.). Wstępne szacunki mówią, że kupowano ją chętniej niż wszystkie modele Toyoty razem wzięte, drugiej najchętniej wybieranej marki w Norwegii, jeśli wziąć pod uwagę sumę wszystkich modeli (źródło).

Na następnym miejscu dojechał 2/ VW ID.4 (6 614 egz.), trzecia 3/ była Skoda Enyaq (5 737 egz.). Kolejna pojawiła się 4/ Toyota bZ4X (5 395), za nią ulokowało się 5/ Volvo XC40 (5 025 egz.). Pierwszym autem spalinowym w zestawieniu TOP10 była w Norwegii 7/ Toyota Yaris (3 574 egz.), tuż za nią na mecie zameldowała się 8/ Toyota Rav4 (3 457 egz.). Od Yaris czy Rav4 lepiej sprzedawał się nawet dwa-trzy razy droższy 6/ Ford Mustang Mach-E (3 792 egz.). W rankingu zmieścił się jeszcze 9/ VW ID.3 i 10/ Hyundai Kona Electric.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 4 głosów Średnia: 4]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Exit mobile version