Samochody elektryczne były w czerwcu 2023 roku trzecimi najchętniej wybieranymi autami na terenie Unii Europejskiej. Zdecydowało się na nie 15,1 procent nabywców wobec 13,4 procent dla silników Diesla. Elektryki przegrały tylko z hybrydami liczonymi wspólnie z nibyhybrydami (HEV/HICE + mHEV/mHICE, w sumie 24,3 procent) oraz modelami benzynowymi (36,3 procent). W zestawieniu styczeń-czerwiec 2023 auta elektryczne jeszcze przegrywają z dieslami (14,5 do 12,9 procent), lokują się tuż za podium.

Samochody elektryczne w Unii Europejskiej [wyniki czerwca + I poł. 2023]

W całej Unii Europejskiej w pierwszej połowie 2023 roku kupiono 703,6 tysięcy samochodów elektrycznych na tle 5,44 miliona aut w ogóle (12,9 procent). Najlepiej elektryki sprzedają się w 1/ Szwecji (37,3 procent), 2/ Finlandii (32,6 procent), 3/ Danii (31,3 procent; źródło). W całej Europie liderem jest oczywiście Norwegia, w której od stycznia do końca czerwca auta elektryczne stanowiły 83,1 procent wszystkich sprzedawanych samochodów.

Jeśli spojrzymy na liczbę aut elektrycznych, liderzy są inni, to: 1/ Niemcy (220 tys., 15,8 proc.), 2/ Zjednoczone Królestwo (153 tys., 16,1 proc.), 3/ Francja (138 tys., 15,5 proc.). To właśnie te kraje w dużej części determinują wynik Unii i wpływają na odsetek elektryków widoczny w statystykach.

Spojrzenie od końca, czyli szukamy Polski

Gdy spojrzymy od końca, to wolumenowo w całej Europie najsłabiej wypadają 31/ Cypr (308 egz., 4 proc.), 30/ Malta (579 egz., 14,6 proc.) i 29/ Estonia (644 egz., 5,3 proc.). Z kolei procentowo najsłabsi zawodnicy to 31/ Słowacja (2,4 proc.), 30/ Czechy (2,6 proc.), 29/ Chorwacja (2,8 proc.). Zgodnie ze staropolską zasadą „odwróć tabelę, Polska na czele”, nasz kraj jest tuż za podium z 3,6 procent elektryków w I połowie 2023 roku. Wolumenowo nie jest z nami tak źle, lokujemy się w okolicy środka stawki (8 495 egz.) między Rumunią (6 998 egz.) i Irlandią (14 297 egz.).

Udział samochodów elektrycznych w sprzedaży aut nowych w różnych krajach Europy. Wykres posortowany jest po udziale, są też na nim liczby (c) ACEA, Elektrowoz.pl

Dla tych, którzy chcieliby widzieć szklankę w połowie pełną: przez pierwsze sześć miesięcy 2023 roku cały tabor samochodów elektrycznych zwiększył się w Polsce o 25 procent! Przez pół roku dokupiliśmy niemal tyle elektryków, ile w całym roku 2021 (9 139 egz.; dane IBRM Samar)!

W segmencie aut elektrycznych najwyższy wzrost w Europie rok do roku (dane dla I poł. 2023 vs 2022) zanotowała 1/ Bułgaria (!), +160,8 procent, 879 egzemplarzy. Druga była 2/ Finlandia, +157,1 procent (15 300 egz.), trzecia dojechała 3/ Belgia, +153,6 procent (43 578 egz.). ŻADEN kraj nie zaliczył spadku, najmniejsze wzrosty były w Norwegii, +2,1 procent. W Polsce przyrost aut elektrycznych rok do roku to +76,7 procent, byliśmy w środku stawki.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 4 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: