BloombergNEF przygotował coroczne zestawienie sprzedaży samochodów elektrycznych wraz z hybrydami plug-in na tle rynku oraz technologii towarzyszących. Auta ładowane z gniazdka (BEV + PHEV) prą w górę mimo nagłówków, że właśnie się skończyły, tymczasem realnie skończyły się modele zasilane wodorem, przynajmniej w segmencie osobowym (bez transportu ciężkiego). Nawet w Korei Południowej, w której ich nabywcy mogą liczyć na sute dofinansowania do zakupów.
Samochody ładowane z gniazdka na świecie
Zacznijmy od wstępu, dlaczego BloombergNEF zlicza wspólnie auta elektryczne i hybrydy plug-in: raz, że tak postępuje rynek chiński, który sumuje je do jednej kategorii NEV-ów (ang. New Energy Vehicles) i czasem rozdzielenie liczb jest niemożliwe, dwa, że dziennikarze Bloomberga dostrzegli powrót zainteresowania hybrydami ładowanymi z gniazdka, choćby z racji rosnących baterii. Dlatego wszędzie tam, gdzie mowa jest o „EV”, mamy „BEV + PHEV”. Cała ta kategoria wydaje się być skazana na sukces i rośnie błyskawicznie, w Chinach w tym roku przebije 40 procent udziału w rynku:
Oczywiście dziennikarze nie kryją, że w niektórych krajach doszło do spowolnienia czy wręcz spadku zainteresowania autami elektrycznymi rok do roku:
Still, sales growth is much slower than past years and some markets have stalled. That’s been expected by BNEF for some time, but is also a significant threat to climate targets governments have put in place. There’s no room for complacency. pic.twitter.com/YhDj3ywf7L
— Colin Mckerracher (@colinmckerrache) June 12, 2024
Chemia litowo-żelazowo-fosforanowa (zielona) wydaje się być skazana na sukces i stopniowo będzie wypierać ogniwa oparte na katodach niklowych. Tutaj duże znaczenie mają producenci z Chin, którzy rzadko sięgają po wysokoniklowe ogniwa Li-ion. Obok LFP coraz większy udział zdobywać będą ogniwa domieszkowane manganem. To ciekawe, że Bloomberg NEF nie spodziewa się boomu na stały elektrolit lub uznaje, że ogniwa solid-state wykorzystają obecne katody (co jest możliwe). Lit jako podstawowy surowiec do budowy baterii ma być niezastąpiony przez co najmniej 11 lat, nawet w 2035 roku sód będzie odpowiadał za zaledwie 4 procent rynku:
5. Lithium-iron-phosphate is taking over the battery market. It is set to cross 50% of the passenger EV market in the next 2 years, dramatically reducing the need for nickel, manganese and cobalt in the years ahead. pic.twitter.com/QRWnkx7jKP
— Colin Mckerracher (@colinmckerrache) June 12, 2024
Choć w internecie słychać nieustanne sugestie, że „elektryki potrzebują lepszych zasięgów”, właściciele BEV-ów pokonują nimi większe dystanse niż samochodami spalinowymi. Różnica jest szczególnie widoczna w Chinach (+66 procent), Holandii (+56 procent) i Norwegii (+40 procent). W zestawieniu tylko Amerykanie jeżdżą elektrykami mniej:
6. EVs are being driven more than combustion cars. This varies by market, with the US a major outlier. High mileage drivers are switching to electric because of lower costs. It’s kilometers not individual cars that matter for oil demand and emissions. pic.twitter.com/lQ4lHwM8Y1
— Colin Mckerracher (@colinmckerrache) June 12, 2024
Samochody osobowe na wodór swoje najlepsze lata miały w 2021 roku, gdy na całym świecie sprzedały się w liczbie około 17 000 egzemplarzy. W 2023 roku nie osiągnęły nawet 10 000 egzemplarzy, nie chcą ich nawet Japończycy. W tej chwili największe wolumeny trafiają na rynek w Korei Południowej (sute dofinansowania rządowe) oraz Kalifornii (sute dofinansowania ze strony producentów, a precyzyjniej: Toyoty). Dziennikarz BloombergNEF mówi wprost, że w 2023 roku na świecie sprzedało się więcej Ferrari niż aut z ogniwami paliwowymi:
8. Hydrogen fuel cell car sales: down and out. Sales are falling for two years now. The market is now concentrated in South Korea due to very generous incentives.
More Ferraris were sold than fuel cell cars last year.
Let’s stop talking about this. pic.twitter.com/4JupjUULtj— Colin Mckerracher (@colinmckerrache) June 12, 2024
Kompletny raport dostępny jest TUTAJ. Wszystkie ilustracje (c) BloombergNEF.