Volkswagen ID. Evo to przedstawiciel zupełnie nowej linii samochodów opracowanych „w Chinach dla Chin”. Łączy on technologie marki Volkswagen z tymi stworzonymi we współpracy z Xpengiem. Z deklaracji producenta wynika, że VW ID. Evo jest modelem dość niezwykłym, powstaje bowiem na platformie MEB (VW) z zaimplementowanym rozwiązaniem o nazwie China Electric Architecture (VW+Xpeng), czyli instalacją pracującą pod napięciem 800 V. Właśnie rozpoczęto wstępną produkcję auta.
VW ID. Evo. Kiedyś w przyszłości trafi do Europy jako Volkswagen ID.8?
Informację o rozpoczęciu produkcji MM01 VFF (czytaj: VW ID. Evo) podał na portalu społecznościowym Weibo członek zarządu chińskiego oddziału Grupy Volkswagena, Ralf Brandstaetter. Za nim na Iksie powtórzył ją Tycho de Feijter. Volkswagen ID. Evo w niemal ostatecznej wersji został pokazany podczas salonu samochodowego Auto Shanghai 2025, w sprzedaży ma być w 2026 roku. Auto jest dość tajemnicze, w ostatnim komunikacie prasowym producent mówi tylko o „800-woltowej platformie„.
Dopiero sięgając do starszych wieści wywnioskujemy, że Volkswagen ID. Evo musi mieć rozwiązania technologiczne Xpenga przeszczepione do platformy MEB. Na pewno przełoży się to na wyższe napięcie w instalacji, co powinno wiązać się ze znacznie krótszymi postojami na ładowanie. Nowa architektura może oznaczać też zmodernizowane silniki, falowniki czy nawet baterie konstruowane we współpracy z Xpengiem. Ponadto VW ID. Evo będzie miał oprogramowanie dające się wygodnie aktualizować online, chociaż niekoniecznie kompatybilne z ID. Software.
Volkswagen ID. Evo należy do chińskiej rodziny VW ID. Unyx, przy czym dziś Volkswagen ID. Unyx to jeden model będący bardzo bliskim krewniakiem Cupry Tavascan. Właśnie rozpoczęto produkcję próbnej serii modelu, kalibracja linii montażowych trwa zwykle do kilku miesięcy, więc VW ID. Evo ma szansę trafić na rynek zgodnie z planem, w 2026 roku. To pełnowymiarowy sześciomiejscowy SUV (segment E-SUV) i nie da się wykluczyć, że z czasem wypączkuje z niego wariant dla Europy, tyle że ze znaczkiem Cupry. Albo Volkswagen ID.8.
Żadna marka w koncernie Volkswagena nie ma dziś podobnego samochodu w ofercie. Produkcja Audi Q8 e-tron została zakończona, VW ID.6 jest minimalnie krótszy i dysponuje starszą architekturą, Audi Q6 e-tron dla odmiany jest nowocześniejsze, ale znacznie mniej przestronne.