Rosyjski samochód elektryczny w założeniu miał być pojazdem tanim, dostępnym dla każdego Rosjanina – coś jak nasz Polski Samochód Elektryczny dla Polaka. Wygląda na to, że wyczyn może się udać. Cena Zetty ma startować od około 450 tysięcy rubli, czyli równowartości niecałych 23 tysięcy złotych. Produkcja powinna wystartować pod koniec roku.

Zetta = własna konstrukcja, tanie wytwarzanie, bateria importowana z Chin

Prace nad Zettą rozpoczęły się w 2017 roku, mniej więcej w tym samym czasie, co prace nad Izerą. Pojazd nabrał finalnych kształtów rok temu, w sierpniu 2019 roku. Teraz rosyjskie ministerstwo przemysłu i handlu ujawniło, że elektryk znajduje się na ostatnich etapach procesu certyfikacyjnego – poziom zaawansowania ma wynosić 70 procent – i wyraziło nadzieję, że trafi do produkcji jeszcze w 2020 roku (źródło).

Zetta nazywana jest rosyjskim „samochodem” elektrycznym i wygląda na to, że rzeczywiście mamy do czynienia z czymś więcej niż tylko ciężkim czterokołowcem (kategoria L7e).

Czteromiejscowe autko ma mieć baterię o pojemności 10 kWh i cztery silniki w piastach kół o łącznej mocy ciągłej wynoszącej 34,4 kW (47 KM) oraz maksymalnej równej 72,4 kW (98 KM). Pojazd ma się rozpędzać nawet do 120 km/h, co jak na takiego malucha wydaje się dość ryzykowną szybkością – choć trzeba dodać, że elektryczna Toyota iQ (Scion iQ) osiągała nawet 125 km/h.

W komunikatach pojawia się zasięg wynoszący „200 kilometrów”, ale do tych rewelacji należy podchodzić z dystansem. Z 10 kWh baterii może uda się osiągnąć 60 km realnego zasięgu w trybie mieszanym i 75 km w mieście.

Rosyjski elektryk ma być w 99 procent wytwarzany w Rosji, jedynym obcym elementem jest bateria importowana z Chin. Produkcja będzie odbywała się w Togliatti, rodzimym mieście firmy AwtoWAZ, do której należy m.in. marka Łada.

> Seat stracił projekt taniego samochodu elektrycznego. Małego elektryka za 60-90 tys. zł wyprodukuje Volkswagen?

Startup odpowiedzialny za Zettę w ciągu trzech lat przyciągnął inwestorów, którzy wyłożyli w sumie 450 milionów rubli, czyli równowartość niecałych 23 milionów złotych. Projekt ma potrzebować dodatkowych 100 milionów rubli (5,1 miliona złotych) na finalny rozruch.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 3 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować reklamy poniżej: