Do niedawna pracownicy fabryki w Emden (Niemcy) żyli w stresie. Od 2025 roku zakład miał produkować wyłącznie samochody elektryczne, tymczasem elektryki Volkswagena cieszyły się umiarkowaną popularnością. Ale zainteresowanie nimi rośnie, w górę idzie szczególnie VW ID.7, dlatego menedżerowie placówki patrzą w przyszłość z rosnącym optymizmem. W następnym okresie rozliczeniowym chcieliby wytworzyć 190 000 aut elektrycznych, podczas gdy plany na ten rok to 140 000 pojazdów.
Optymizm w Emden to pierwsza jaskółka, że rynek się odbija?
W 2025 roku zakończy się produkcja VW Arteona i właśnie wtedy z fabryki w Emden zaczną wyjeżdżać wyłącznie elektryki. Jego szef ogłosił, że chciałby zwiększyć plany rok do roku o 35,7 procent, do 190 000 egzemplarzy, z czego połowę mają stanowić VW ID.4 i VW ID.7. Ostatecznie liczby mogą być jeszcze wyższe, bo zakład jest jedynym wytwarzającym ID.7, a ten zaczyna cieszyć się [zasłużonym] zainteresowaniem. Tylko w Niemczech po spadku pod koniec I kwartału auto wystrzeliło w górę:
Sales of the fully electric VW ID.7 in Germany pic.twitter.com/fBKdXMGETc
— AJ (@alojoh) August 25, 2024
Rosnąca sprzedaż VW ID.7 to efekt rozpoczęcia dostaw wariantu kombi, VW ID.7 Tourera, który w wersji Pro S oferowany jest z baterią o pojemności aż 91 (86) kWh i silnikiem APP550 o mocy 210 kW/286 KM napędzającym tylne koła. W Polsce model kosztuje od 283 590 złotych i obiecuje do 690 jednostek WLTP zasięgu, około 590 kilometrów realnie w trybie mieszanym, około 414 kilometrów zasięgu autostradowego przy szybkości realnej 120 km/h i rozładowaniu baterii do zera [wstępne obliczenia redakcji Elektrowozu; konfigurator TUTAJ].
Maksymalna wydajność zakładu w Emden to 250 000 samochodów przy pracy trzyzmianowej. Przy dwóch zmianach – taki układ stosowany jest obecnie – teoretyczne maksimum to 190 000 aut. Taką liczbę szef placówki chciałby wynegocjować w centrali koncernu w Wolfsburgu, bo już dziś czas oczekiwania na VW ID.7 wydłużył się do kilku miesięcy. W ciągu każdej doby fabryka produkuje obecnie 100 ID.7 w wersji liftback, 300 w wariancie kombi i 400 sztuk ID.4. Dla porównania: Passat w wersji sedan też powstawał w liczbie około 100 egzemplarzy na dobę, bo największe zainteresowanie wzbudzała edycja kombi (Variant).
Nota od redakcji Elektrowozu: w zalewie wszystkich wieści o spowolnieniach i spadających przychodach, informacja z niemieckiej fabryki brzmi optymistycznie.