Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) opublikowało statystyki sprzedaży samochodów elektrycznych w Europie. W okresie od stycznia do końca listopada w 2023 roku na całym monitorowanym obszarze dostarczono 1,81 miliona elektryków, podczas gdy rok temu było to zaledwie 1,3 miliona BEV-ów. Dzięki temu wzrost na Starym Kontynencie wyniósł 39,7 procent rok do roku. Spadek rok do roku zanotowano tylko w jednym kraju: w… Norwegii.

Aktualizacja 2023/12/21, godz. 19.40: w pierwszej wersji tekstu był błąd w informacji o udziale Stellantis. Uznaliśmy, że przepiszemy obydwa akapity, by uwzględnić udział marek w Europie, nie tylko w samej Unii Europejskiej, żeby zakończenie korelowało z wcześniejszą zawartością artykułu.

Rośnie zainteresowanie samochodami elektrycznymi w Europie

W najnowszym zestawieniu na zielono, jak wspomnieliśmy, świecą się wszystkie kraje oprócz Norwegii. I tak na przykład (źródło, strona 5):

  • Polska: 10,1 tys. w okresie styczeń-listopad 2022 -> 15,4 tys. w okresie styczeń-listopad 2023, +52,7 procent,
  • Niemcy: 366,2 (sty-lis 2022) -> 470 tys. (sty-lis 2023), +28,2 procent,
  • Bułgaria: 0,7 tys. -> 1,7 tys., +131 procent,
  • Portugalia: 15,9 tys. -> 32,4 tys., +104 procent.

Tak jak wspomnieliśmy, spadek ze 105,5 do 95,6 tysiąca (-9,4 procent) samochodów elektrycznych zanotowano tylko w Norwegii. We wspomnianym okresie rok do roku wzrósł również cały rynek sprzedaży aut, na obszarze Unii Europejskiej było to +15,7 procent, na obszarze Unii, EFTA i w Zjednoczonym Królestwie +15,6 procent.

Elektryki (BEV) już sprzedają się lepiej niż hybrydy (HICE/HEV)

W Unii Europejskiej auta elektryczne stanowiły 14,2 procent wszystkich pojazdów, przegoniły diesle (13,7 procent), dawno z tyłu zostawiły hybrydy plug-in (7,7 procent), ale trochę im jeszcze zostało, żeby dojść stare hybrydy i nibyhybrydy , które od początku roku wypracowały udział w torcie wynoszący 25,7 procent.

Żeby poznać bardziej szczegółowe dane, spytaliśmy w ACEA, jak dzieli się sprzedaż między hybrydami i nibyhybrydami (HICE vs mHICE). Otrzymaliśmy odpowiedź, że takiego rozbicia nie ma, ponieważ nie wszystkie kraje oddzielają HICE od mHICE w rejestrach. Jednak „na podstawie niektórych szacunków ocenia się, że udział samochodów z napędami mild-hybrid [mHICE] wynosi w Unii Europejskiej około 54 procent w segmencie hybryd [HICE]”.

Na tej podstawie łatwo obliczymy, że udział samych starych hybryd (HEV/HICE) to około 11,8 procent rynku – czyli samochody elektryczne sprzedają się już lepiej niż hybrydy!

Port ładowania MG4 EV

Interesująca jest sprzedaż marek czysto elektrycznych. Od stycznia do końca listopada 2023 roku Smart dostarczył 24,9 tysiąca aut, Tesla z kolei sprzedała 327 tysięcy samochodów. Firma Muska wypracowała udział w rynku wynoszący 2,8 procent (vs 1,7 procent w identycznym okresie rok temu). To doskonały rezultat, Tesla przeskoczyła już Volvo, Nissana czy Mazdę, o mniejszych markach (Mitsubishi, Honda) nie wspominając.

Na pierwszym miejscu w Europie (UE+EFTA+UK) jest koncern Volkswagena (25,9 procent), drugi dojechał Stellantis (16,9 procent), trzecia Grupa Renault (9,6 procent). Dodajmy, że liczby te dotyczą sprzedaży modeli z wszystkimi zespołami napędowymi.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 3 głosów Średnia: 4.3]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: