Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) opublikowało statystyki sprzedaży samochodów elektrycznych w Europie. W okresie od stycznia do końca listopada w 2023 roku na całym monitorowanym obszarze dostarczono 1,81 miliona elektryków, podczas gdy rok temu było to zaledwie 1,3 miliona BEV-ów. Dzięki temu wzrost na Starym Kontynencie wyniósł 39,7 procent rok do roku. Spadek rok do roku zanotowano tylko w jednym kraju: w… Norwegii.
Aktualizacja 2023/12/21, godz. 19.40: w pierwszej wersji tekstu był błąd w informacji o udziale Stellantis. Uznaliśmy, że przepiszemy obydwa akapity, by uwzględnić udział marek w Europie, nie tylko w samej Unii Europejskiej, żeby zakończenie korelowało z wcześniejszą zawartością artykułu.
Rośnie zainteresowanie samochodami elektrycznymi w Europie
Spis treści
W najnowszym zestawieniu na zielono, jak wspomnieliśmy, świecą się wszystkie kraje oprócz Norwegii. I tak na przykład (źródło, strona 5):
- Polska: 10,1 tys. w okresie styczeń-listopad 2022 -> 15,4 tys. w okresie styczeń-listopad 2023, +52,7 procent,
- Niemcy: 366,2 (sty-lis 2022) -> 470 tys. (sty-lis 2023), +28,2 procent,
- Bułgaria: 0,7 tys. -> 1,7 tys., +131 procent,
- Portugalia: 15,9 tys. -> 32,4 tys., +104 procent.
Tak jak wspomnieliśmy, spadek ze 105,5 do 95,6 tysiąca (-9,4 procent) samochodów elektrycznych zanotowano tylko w Norwegii. We wspomnianym okresie rok do roku wzrósł również cały rynek sprzedaży aut, na obszarze Unii Europejskiej było to +15,7 procent, na obszarze Unii, EFTA i w Zjednoczonym Królestwie +15,6 procent.
Elektryki (BEV) już sprzedają się lepiej niż hybrydy (HICE/HEV)
W Unii Europejskiej auta elektryczne stanowiły 14,2 procent wszystkich pojazdów, przegoniły diesle (13,7 procent), dawno z tyłu zostawiły hybrydy plug-in (7,7 procent), ale trochę im jeszcze zostało, żeby dojść stare hybrydy i nibyhybrydy , które od początku roku wypracowały udział w torcie wynoszący 25,7 procent.
Żeby poznać bardziej szczegółowe dane, spytaliśmy w ACEA, jak dzieli się sprzedaż między hybrydami i nibyhybrydami (HICE vs mHICE). Otrzymaliśmy odpowiedź, że takiego rozbicia nie ma, ponieważ nie wszystkie kraje oddzielają HICE od mHICE w rejestrach. Jednak „na podstawie niektórych szacunków ocenia się, że udział samochodów z napędami mild-hybrid [mHICE] wynosi w Unii Europejskiej około 54 procent w segmencie hybryd [HICE]”.
Na tej podstawie łatwo obliczymy, że udział samych starych hybryd (HEV/HICE) to około 11,8 procent rynku – czyli samochody elektryczne sprzedają się już lepiej niż hybrydy!
Interesująca jest sprzedaż marek czysto elektrycznych. Od stycznia do końca listopada 2023 roku Smart dostarczył 24,9 tysiąca aut, Tesla z kolei sprzedała 327 tysięcy samochodów. Firma Muska wypracowała udział w rynku wynoszący 2,8 procent (vs 1,7 procent w identycznym okresie rok temu). To doskonały rezultat, Tesla przeskoczyła już Volvo, Nissana czy Mazdę, o mniejszych markach (Mitsubishi, Honda) nie wspominając.
Na pierwszym miejscu w Europie (UE+EFTA+UK) jest koncern Volkswagena (25,9 procent), drugi dojechał Stellantis (16,9 procent), trzecia Grupa Renault (9,6 procent). Dodajmy, że liczby te dotyczą sprzedaży modeli z wszystkimi zespołami napędowymi.