Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) opublikowało statystyki sprzedaży aut elektrycznych w styczniu 2024 roku na terenie Europy. Najważniejsze rynki – Niemcy, Zjednoczone Królestwo, Francja – zanotowały egzemplarzowe wzrosty rok do roku, przyrost widać i w Unii Europejskiej, i w Europie, i nawet w Polsce. Spadki pojawiły się tylko na najmniejszych rynkach oraz we Włoszech. Udział elektryków na unijnym rynku wyniósł 10,9 procent – to mniej niż rok temu, w 2023 roku elektryki zaliczały już lepsze rezultaty. 

Rośnie zainteresowanie autami elektrycznymi

Największymi rynkami w Europie pod względem egzemplarzowej sprzedaży samochodów elektrycznych są (w ostatnim punkcie dodajemy informację o Polsce dla zobrazowania skali; źródło):

  • Niemcy – 22 474 egz., +23,9 procent rok do roku,
  • Zjednoczone Królestwo – 20 935 egz., +21 proc. r/r,
  • Francja – 20 017 egz., +36,8 proc. r/r,
  • Belgia – 9 995 egz., +75,5 proc. r/r.,
  • [porównawczo] Polska – 1 120 egz., +4 proc. r/r.

W całej Unii Europejskiej sprzedało się 92 741 samochodów elektrycznych (+28,9 proc. r/r), w Europie kupiono w styczniu 120 926 elektryków (+29,3 proc.). Samochody elektryczne o włos wygrały z dieslami, stanowiły w sumie 11,9 procent aut nowych. W Polsce elektryki wygenerowały 2,6 procent sprzedaży, podczas gdy w styczniu rok temu było to 3,1 procent.

Trzeba wszak dodać, że w 2023 roku były miesiące, gdy BEV-y zdobywały większe udziały. Aktualnie na Starym Kontynencie przegrywają one z samochodami benzynowymi i hybrydami liczonymi łącznie z pseudohybrydami (mHEV), w Polsce wygrywają tylko z hybrydami plug-in:

Modele zasilane wodorem (FCEV) zliczane są wspólnie z pojazdami na LPG czy CNG jako „Inne” (ang. Others), więc w zestawieniu ich nie wyszczególnimy. Wiadomo tylko, że na niektórych rynkach nie kupiono w styczniu ani jednego egzemplarza (Irlandia, Norwegia, Zjednoczone Królestwo).

Tesla zaliczyła wzrost rok do roku o 86,3 procent, amerykańska marka wyprzedza na europejskim rynku m.in. SAIC Motor, Mazdę, Mitsubishi czy Hondę. Smart, druga i ostatnia marka oferująca w Europie wyłącznie auta elektryczne, zaliczyła spadek o 23,7 procent do 1 389 egzemplarzy. Tesla do niedawna notowała piki na końcach kwartałów, ale przez ataki Huti na Morzu Czerwonym przekierowała część statków na trasę dookoła Afryki. Samochody przypłynęły do Europy z opóźnieniem, co mogło przełożyć się na lepsze rezultaty marki w styczniu.

Zdjęcie otwierające: nowa Dacia Spring, port ładowania (c) Dacia / Grupa Renault

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 5 głosów Średnia: 3]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: