Rivian zaprezentował Riviana R2, SUV-a mniejszego od R1S, ale mocno zbliżonego doń wizualnie. Najważniejszą zaletą modelu są ceny: Rivian R2 ma się zaczynać od 45 000 dolarów, podczas gdy R1S kosztuje od 74 900 dolarów (+66,4 proc.). Dla porównania: cena Tesli Model Y RWD w Stanach Zjednoczonych to 43 990 dolarów, R2 będzie więc od niej tylko minimalnie droższy. Jednak premiera nowego modelu chyba najmocniej zaboli Jeepa, który nie ma dziś żadnego modelu mogącego konkurować nowym dzieckiem Riviana.

Rivian R2 z bliska. Piękny i praktyczny

Nagranie z premiery można obejrzeć poniżej, R2 wjeżdża na scenę około 14. minuty:

Już na początku pojawiła się pierwsza ciekawostka, otóż przedni bagażnik (ang. frunk) jest jedną z najczęściej używanych przestrzeni bagażowych w R1, dlatego  R2 też ma tam sporo miejsca na tobołki, które nie powinny zalegać w kabinie. Samochód dostał też elektrycznie sterowaną szybę w tylnej klapie:

Wymiary: Rivian R2 idealnie lokuje się w segmencie D-SUV, ma 4,72 m długości przy 2,94 m rozstawu osi, 1,7 metra wysokości i 2,14 m szerokości. Model sprawdzi się nie tylko w amerykańskim mieście z gigantycznymi ulicami, ale też w Europie, gdzie 4,7 metra jest rozmiarem samochodu rodzinnego:

Projekt wnętrza jest ascetyczny, ale nie toporny, jak to bywało w samochodach przeznaczonych na rynek amerykański. Pod kokpitem pojawiły się dwa schowki, na kierownicy z kolei zrezygnowano z wszelkich możliwych przycisków na rzecz dwóch gigantycznych rolek. Po prawej stronie za kierownicą mamy dźwignię wyboru kierunku jazdy, po lewej – sterowanie kierunkowskazami i przycisk wycieraczek.

Rivian R2 powstał na nowej platformie, ma baterię strukturalną (usztywniającą całe podwozie) zbudowaną z użyciem cylindrycznych ogniw 4695 (46 mm średnicy, 95 mm wysokości). Będzie dostępna wersja modelu z napędem na tył, napędem na obie osie (dual motor, 1+1) oraz, uwaga, z napędem na obie osie i trzema silnikami (tri-motor, 1+2). Przyspieszenie 0-60 mph Riviana R2 w najmocniejszej wersji ma trwać „znacząco mniej niż 3 sekundy”. Wszystkie warianty mają mieć zasięg ponad 480 kilometrów EPA, ponad 562 jednostki WLTP [wstępne obliczenia Elektrowozu].

Rivian R2 zostanie wyposażony w 11 kamer i 5 radarów oraz nowy komputer o wyższej mocy obliczeniowej, który pozwoli na jazdę autonomiczną co najmniej 3. poziomu („oczy poza drogą”). W przeciwieństwie do chińskich czy europejskich marek, Rivian nie sili się na montowanie lidaru, nie chwali się też szczególnie technologicznymi aspektami komputera czy układów optycznych (porównaj: Nio).

RJ Scaringe, prezes Riviana, ujawnił, że „tysiące inżynierów podjęły miliony decyzji związane z R2”, których celem była optymalizacja kosztów. Jeśli uznamy, że auto będzie wycenione w Europie proporcjonalnie do Tesli Model Y (43 990 -> 194 990, 45 000 -> …), łatwo przeliczymy, że cena Riviana R2 w Polsce zaczynałaby się od 199 500 złotych. Oczywiście jest to raczej optymistyczne założenie, Rivian nie ma na razie fabryki na naszym kontynencie, więc kwoty mogą być wyższe.

Model można zarezerwować już dziś TUTAJ, dostawy zaplanowano na rok 2026.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 1 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: