Rimac ogłosił, że Rimac Concept_Two / C_Two zyskuje nazwę Rimac Nevera. Samochód kosztuje 2 miliony euro, ma cztery niezależne silniki o sumarycznej mocy 1 408 kW (1 914 KM) i 2 360 Nm momentu obrotowego. Producent obiecuje, że auto będzie szybsze niż wszystkie Tesle Model S, bo rozpędzi się do 97 km/h (60 mph) w 1,85 sekundy.
Rimac Nevera – jeździ cicho i obłędnie szybko
Rimac C_Two vel Nevera to drugi oficjalnie oferowany samochód elektryczny Rimaca, pierwszym był Rimac Concept One vel Concept_One. Ten drugi w 2013 roku został ogłoszony najlepiej przyspieszającym produkcyjnym samochodem elektrycznym na świecie, osiągał 100 km/h w 2,5 sekundy. Ten tytuł skradła mu później Tesla Model S Performance w trybie Ludicrous+.
Rimac Nevera ma odzyskać tytuł dla chorwackiej firmy, producent obiecuje przyspieszenie trwające 1,85 sekundy do 60 mph / 97 km/h. Przetestował to Carwow zestawiając samochód z Ferrari SF90 Stradale – i wygląda to cudnie, od 3:20:
Podczas pomiarów z Vboksem samochód przejechał 1/4 mili w 8,62 sekundy i osiągnął na finiszu szybkość 276,5 km/h. To nieoficjalny rekord świata na tym dystansie dla produkcyjnego samochodu. A raczej „produkcyjnego”, ponieważ auto dopiero będzie wytwarzane. Ale do rozpędzenia się do 60 mph w 1,85 sekundy jeszcze trochę brakuje – z pomiaru Carwow wynika, że Nevera do osiągnięcia tej szybkości potrzebowała 2,08 sekundy (pierwszy wiersz):
A teraz to, co lubimy najbardziej, czyli wszystkie dane techniczne Rimaca Nevera: cztery silniki o mocy 1 408 kW (1,4 MW!) zasilane są z baterii o pojemności 120 kWh zbudowanej w oparciu o ogniwa NMC 21700. Producent deklaruje 547 jednostek WLTP / 647 jednostek NEDC zasięgu, co przekłada się na maksymalnie 430-470 kilometrów w trybie mieszanym przy spokojnej jeździe i do 350 kilometrów na autostradzie przy jeździe z szybkością 120 km/h [wstępne obliczenia www.elektrowoz.pl].
Oczywiście w trakcie testowania potencjału samochodu zasięgi będą odpowiednio niższe.
Rimac utrzymuje, że Nevera zdoła przejechać dwa okrążenia na Nuerburgring z niewielkim tylko spadkiem mocy. To doskonałe osiągnięcie: dotychczasowe Tesle Model S przed odcięciem mocy pokonywały maksymalnie 1/2-2/3 okrążenia, Tesla Model 3 w najlepszym razie przejeżdżała całe okrążenie, Porsche – około 1,5 okrążenia toru. Prędkość maksymalna Rimaca Nevery to 415 km/h.
Jako ciekawostkę warto dodać, że Rimac zrezygnował z dwubiegowych przekładni montowanych w Concept One, którą to technologię prawdopodobnie kupiło od Rimaca Porsche. Instalacja samochodu została „po staremu”, pracuje pod napięciem 800 woltów, auto wykorzystuje port ładowania CCS, jest w stanie obsłużyć do 500 kW, czyli obecne maksimum ładowarek HPC. Od 0 do 80 procent baterii samochód uzupełnia w 22 minuty, ma też wbudowaną 3-fazową ładowarkę o mocy 22 kW.
Produkcja Rimaca Nevery ma wystartować w 2021 roku, chorwacka firma planuje wytworzyć 150 egzemplarzy auta. Zgodnie z deklaracjami założyciela firmy, Mate Rimaca, C_Two – jeszcze wtedy bez oficjalnej nazwy – z pierwszego roku produkcji wyprzedały się niemal na pniu, bo w ciągu około roku od prezentacji prototypu:
Zdjęcia z zaślepionymi felgami (c) C_Two / Rimac, zdjęcia finalnej wersji z normalnymi felgami (c) Rimac, Carwow