Renault Zoe ma obecnie akumulatory o pojemności 41 kilowatogodzin (kWh). Baterie produkuje LG Chem, a ich gęstość wynosi 435-484 watogodziny na litr zajmowanej przestrzeni (Wh/l). Nowa technologia baterii z Nissana Leafa 2018 sprawia, że w tej samej przestrzeni aktualnie produkowany Zoe mógłby mieć akumulatory o pojemności 50 kWh.
Baterie z Leafa (2018) do Zoe
Spis treści
Portal PushEVs zauważył pewną ciekawostkę: nowy Nissan Leaf (2018) ma baterie o gęstości 529 watogodzin na litr zajmowanej przestrzeni (Wh/l). Gdyby w przestrzeni akumulatorowej Zoe, która ma niecałe 90 litrów, zamontować baterie z Leafa, można by uzyskać pojemność 49,86 kWh zamiast aktualnych 41 kWh.
I to bez jakichkolwiek dalszych modyfikacji samochodu, nie licząc może ingerencji w oprogramowanie auta.
Jeszcze bardziej gęste baterie NCM 811 od LG Chem dla Leafa (2019)
LG Chem zapowiedział niedawno, że już w 2018 roku wypuści na rynek baterie NCM 811 o jeszcze większej gęstości upakowania energii. Co symbolizuje „NCM 811”? To zawartość niklu (Ni – 80 procent), kobaltu (Co – 10 procent) i manganu (Mn – 10 procent) w baterii.
> Chevrolet Volt (Opel Ampera) z przebiegiem 644 tysięcy kilometrów. Baterie? W świetnym stanie
Mniej kobaltu oznacza niższą cenę, niższą masę i większość gęstość upakowania energii. I takie właśnie mają być ogniwa NCM 811 LG Chem, które z pewnością trafią do Nissana Leafa (2019) 60 kWh.
Nissan Leaf (2019) z bateriami 60 kWh i systemem regulacji temperatury (TMS)
Baterie współczesnego Leafa (2017) 24 kWh są w stanie pomieścić 317 watogodziny w litrze pojemności (Wh/l). Nowy Leaf (2018) osiągnął 529 Wh/l. Jeśli przestrzeń na akumulatory nie zostanie powiększona, Nissan w nowym Leafie (2019) z bateriami 60 kWh będzie musiał upakować 729 watogodziny w litrze pojemności.
PushEVs szacuje jednak, że dzięki maksymalnej pojemności NCM 811 wynoszącej około 1 000 Wh/l, Leaf (2019) 60 kWh będzie miał nie tylko pojemniejsze baterie, ale też dodatkową przestrzeń na zamontowanie systemu TMS.
Baterie NCM 811 mają pojawić się też w nowym BMW i5 (2021). W aktualnie produkowanych modelach BMW i3 wykorzystywane są starsze i droższe ogniwa NCM 622.
> BMW i5 – czy tak będzie wyglądał rodzinny samochód elektryczny BMW? [FOTO]
|REKLAMA|
|/REKLAMA|