Site icon SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – www.elektrowoz.pl

Renault trzecią marką w Europie, gdy chodzi o elektryki [wyniki 2022]. Hybrydy plug-in spadają, Renault 4 to taka terenóweczka!

Renault podsumował swoje wyniki w roku 2022. Nie ukrywano, że był to dla firmy (i branży) trudny czas, chwalono się też sukcesami. W minionym roku Renault był trzecim producentem (=sprzedawcą) aut czysto elektrycznych na Starym Kontynencie, po Tesli i Volkswagenie. W nieco zaskakującym spocie firma potwierdziła, że Renault 4 będzie wyglądał jak 4ever, mała terenówka. Pojawił się też „wyższy Megane Elektryczny”, czyli nowy Renault Scenic, oraz zaskakujące wyznanie na temat hybryd plug-in.

Aktualizacja 2023/02/11, godz. 14.22: dodaliśmy film reklamowy, na którym widać wspomnianego Scenica Elektrycznego i Renault 4.

Renault na tle całego rynku

Podczas prezentacji największą ekscytację czuliśmy patrząc na film promocyjny z samochodami elektrycznymi. Był tam „nieco wyższy Megane Elektryczny”, który okazał się nowym Scenikiem Elektrycznym. Była też sympatyczna terenówka przypominająca Toyotę Compact Cruisera mająca zadebiutować po Renault 5. Jak nam uświadomiono, jest to koncepcyjny Renault 4ever Trophy, który „taaak, tak może wyglądać Renault 4 :)”. Samochód ma więcej terenowego charakteru niż Jeep Avenger i jeśli utrzyma sylwetkę crossovera do dnia rynkowego debiutu, będzie niemal murowanym hitem:

Renault 4ever Trophy, zdjęcia z października 2022 roku. Wariant na filmie promocyjnym był nieco bardziej ucywilizowany (c) Renault

Renault 4 (c) Renault

Od września 2022 roku w Polsce dostarczono ponad 200 sztuk Renault Megane E-Tech Elektrycznego, z czego ponad 120 w minionym roku. W tym roku ma zadebiutować na rynku Renault Kangoo E-Tech Elektryczny, Kangoo Elektryczny van o długości L2 (5 lub 7 miejsc) i Trafic Elektryczny van o długości L2 z baterią o pojemności 52 kWh i silnikiem o mocy 90 kW/122 KM.

W 2022 roku Renault było trzecią najchętniej rejestrowaną (=najczęściej kupowaną) marką w Europie, zarówno gdy chodzi o samochody elektryczne, jak też zelektryfikowane. Firma sprzedała 96 tysięcy BEV-ów, podczas gdy Tesla osiągnęła 230 tysięcy a marka Volkswagen – 159 tysięcy (kolumna po prawej). Niezwykle symptomatyczne jest to, że Toyota, która wydaje się gargantuicznym producentem aut zelektryfikowanych, sprzedała w Europie tylko 2,4 raza więcej wszystkich hybryd i elektryków niż druga w zestawieniu Tesla. Jeszcze rok-dwa lata i okaże się, że Tesla jest liderem sprzedaży aut zelektryfikowanych, chociaż oferuje wyłącznie samochody czysto elektryczne!

Ciekawą sugestię usłyszeliśmy po głównej części prezentacji. Otóż pojawiło się zapytanie o spadek zainteresowania hybrydami plug-in (PHICE, dawniej: PHEV) w Europie, podczas gdy hybrydy (HICE, dawniej: HEV) i elektryki zanotowały wzrost. Jeden z prelegentów uznał, że może to być efekt tego, że hybrydy plug-in nie są do końca efektywne. Gdy skończy się energia w baterii, spalanie rośnie na tyle, że ludziom „nie za bardzo się to opłaca”. W dodatku ładowanie i tankowanie odbywa się w dwóch różnych miejscach, co nie szczególnie wygodne dla właściciela (porównaj: benzyna i LPG). Dlatego klienci wybierają hybrydy albo pełne elektryki.

Odważne stwierdzenie na tle tez, które wydają się być podstawą strategii działania BMW.

Dacia Spring jest ponoć w kręgu zainteresowania osób z pokolenia Z (urodzonych po 1995 roku), podobnie jest zresztą z Dusterem, który przyciąga do siebie młodych ludzi. Sam Duster stał się zresztą marką samą w sobie, ulokował się w TOP4 całej sprzedaży samochodów w Polsce. Dacia nie przymierza się na razie do szerszej elektryfikacji gamy, woli iść w zespół napędowy generujący niskie koszty, tj. silniki benzynowe łączone z fabryczną instalacją LPG.

Nota od redakcji Elektrowozu: dziękujemy Renault za pamiętanie o nas. Choć jesteśmy raczej portalem B2C, wiemy, że nasi Czytelnicy bardzo chętnie czytują biznesowe podsumowania, porównania, strategie, czyli informacje z kategorii B2B. My też jesteśmy ich szalenie ciekawi, bo przy przedstawianiu danych modeli pozwalają nam one na szersze spojrzenie na aktualne kierunki rozwoju.

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 3 głosów Średnia: 5]
Exit mobile version