Renault, Nissan i Mitsubishi ogłosiły plany dotyczące strategicznej współpracy na następne 15 lat. Nissan zainwestuje w markę Ampere, dział Renault zajmujący się elektrykami. Przedsiębiorstwa przygotowują się też do rozwijania samochodów z instalacją klasy 800 V, choć nie wydarzy się to natychmiast. Potwierdzono wreszcie, że nowy Nissan segmentu B – producent przedstawiał go jako Micrę EV – będzie wytwarzany w fabrykach ElectriCity Renault od 2026 roku. Auto będzie bliskim krewnym Renault 5 Electric.
Alians Renault-Nissan-Mitsubishi z mniej intensywną współpracą niż dotychczas
W komunikacie obu firm dużo jest o kooperacji, ale po wsłuchaniu się w szczegóły zauważymy, że jest to raczej poluzowanie związku niż jego zacieśnienie. Nissan nie będzie już musiał udawać, że pędzi z elektrykami, bo nie żyje wyłącznie z Europy zajętej obniżaniem emisji. Renault z kolei będzie mógł skupić się na terenie, na którym działa, a przy okazji będzie mógł udostępnić japońskiemu partnerowi swoje technologie. Tak wydarzy się choćby z Nissanem Micrą EV, który powstanie we francuskich zakładach Renault (źródło).

Ogłoszenie o nowej formie Aliansu Renault-Nissan-Mitsubishi. Od lewej na scenie są: Makoto Ichida, prezes Nissana, Joen-Dominique Senard, przewodniczący Aliansu, Luca de Meo, prezes Renault Group, i Takao Kato, prezes Mitsubishi Motors.
Żeby podkreślić chęć utrzymywania związku, Nissan kupi do 15 procent udziałów w firmie Ampere, nowej firmie-córce Renault, która zajmie się rozwijaniem aut elektrycznych pod marką Renault. Udziałami w Ampere zainteresowane jest też Mitsubishi, choć tutaj nie zadeklarowano żadnych konkretnych liczb. I Renault, i Nissan rozważają „potencjalne wykorzystanie” w samochodach instalacji klasy 800 V, żeby zapewnić im „wzorcowe czasy ładowania”. Przyspieszenie uzupełniania energii jest szczególnie istotne wobec osiągnięć konkurencji – żaden samochód na rynku z baterią o pojemności około 90 kWh nie osiąga tak niskiej maksymalnej mocy ładowania, jak Nissan Ariya (do 130 kW).
Renault i Nissan planują też tanie samochody elektryczne na platformie CMFA-EV, lecz zobaczą je tylko Ameryka Łacińska i Indie. W Europie najmniejsze elektryki powstaną na platformie CMFB-EV, wśród których znajdzie się wspomniany Nissan Micra EV czy nowe Renault 5 EV. Renault Megane Elektryczne, Nissan Ariya, Renault Scenic Elektryczny i nowy Renault Espace Elektryczny to auta zbudowane na bazie CMF-EV. To właśnie modele tych segmentów (C, D) mogą w przyszłości otrzymać instalację klasy 800 V.
Nagranie z konferencji prasowej można obejrzeć poniżej: