Wygląda na to, że rola, od której zdecydowanie odciął się Fiat, stanie się celem Renault. Stary Fiat 500 był przede wszystkim tanim i praktycznym samochodem, Nowy Fiat 500 to model dla osób przedkładających „kultowość” nad stosunek możliwość/koszty zakupu. Tymczasem nowy Renault 5 ma być autem przystępnym cenowo, demokratyzującym dostęp do samochodów elektrycznych. Wszystko w ramach Nouvelle Vague.
Nowy Renault 5 – dziś prototyp, w przyszłości nowe wcielenie starego hitu
Spis treści
W XX wieku Renault 5 był samochodem segmentu aut miejskich (B, choć dziś kwalifikowałby się do A). Wprowadzenie modelu na rynek może oznaczać, że pozycja Renault Zoe jest zagrożona, chyba że któryś z nich wyrośnie na crossovera.
Prototyp modelu mocno nawiązuje z do protoplasty, jest z miejsca rozpoznawalny dzięki kształtowi reflektorów oraz proporcjach i liniach sylwetki. Ujęcia (szeroki kąt, duże zbliżenie) optycznie powiększały samochód, więc będziemy mieli do czynienia z modelem segmentu A lub co najwyżej środka B, bez atakowania okolic segmentu C:
Jak to ostatnio w prototypach bywa, lusterka zastąpiono kamerami, a klamki wtopiono w nadwozie. Ponadto na wysięgnikach pojawiła się flaga, symbol macierzystego kraju producenta:
Dane techniczne Renault 5 nie są znane, z deklaracji wynika, że auto ma być bardzo konkurencyjne cenowo. Jednak ze strategii Renault (patrz poniżej) wynika, że marka Renault chce się pozycjonować wyżej, żeby nie kolidować z Dacią. Te dwa komunikaty prowadzą do sprzeczności, przynajmniej przy tym konkretnym aucie:
Nowa strategia firmy
Renault 5 ma być przejawem i ikoną rewolucji, która zachodzi w Renault: Renaulution, przejawem Nowej Fali / Nouvelle Vague wśród aut firmy. Producent świadomie przyznaje, że dotychczasowe nastawienie na pompowanie liczby sprzedanych samochodów należy już do przeszłości, a teraz przedsiębiorstwo skupi się na dostarczaniu wartości. Bo nastawienie na zasięg i wolumeny nie przyniosło rezultatów – połowę wszystkich zysków generowano w zaledwie pięciu europejskich krajach.
Renault planuje wdrożenie nowej strategii w trzech etapach:
- Zmartwychwstanie (2020-2023) – gdy firma skupi się na zyskownych segmentach i pozyskiwaniu pieniędzy,
- Odnowienie (2023-2025) – gdy na rynek trafią nowe produkty, a marki będą silniejsze,
- Rewolucja (od 2025 roku) – gdy firma chce być liderem w sprzedaży.
Na tej podstawie możemy wnioskować, że nowy Renault 5 w produkcyjnej wersji zostanie nam objawiony w okolicy 2022 roku i mniej więcej wtedy ma szansę trafić do sprzedaży.
Całą prezentację można obejrzeć poniżej, Renault 5 Prototype pojawia się około (1:20:43):
A oto dodatkowe renderingi samochodu: