Renault oficjalnie zaprezentowało Renault 5 E-Tech Electric, kolejny model łączący historyczne, dobrze kojarzące się kształty z nowoczesnym zespołem napędowym. Jak powiedział Luca de Meo, prezes Grupy Renault, od poprzedniej premiery minęło 50 lat i wtedy też firma była w „skomplikowanej sytuacji” a ludzie mieli „zupełnie nowe oczekiwania względem branży motoryzacyjnej”.

Renault 5 E-Tech Electric: cena, dane techniczne i wszystko, co wiemy

W całej historii firmy sprzedało się 9 milionów Renault 5, auto było w swoim czasie innowacyjne i „fajne”. Podobną rolę przewidziano dla nowego elektryka, który ma być przystępny cenowo, ma „zdemokratyzować” dostęp do tego rodzaju napędu. Samochód jest modelem segmentu B o 3,92 metra długości i 1,5 metra wysokości, powstał na platformie AmpR (dawniej: CMF-B EV), zastosowano w nim wielowahaczowe zawieszenie z tyłu i oferowany będzie z dwiema bateriami do wyboru: 40 kWh lub 52 kWh.

Cena Renault 5 E-Tech Electric 40 kWh bez gniazda szybkiego ładowania [patrz: poniżej] ma się zaczynać od 25 000 euro, równowartości niecałych 108 000 złotych. Renault twierdzi, że po raz pierwszy udało się zrównać ceny dla auta elektryczna i spalinowego odpowiednika – i to mimo faktu, że Renault 5 jest produkowane w Europie.

W Polsce samochód ma być oferowany na początku 2025 roku.

Renault 5 E-Tech Electric 40 kWh

Wariant z mniejszą baterią dysponuje ładowarką pokładową AC-DC o mocy 11 kW obsługującą zasilanie innych urządzeń (V2L) oraz dwukierunkową współpracę z siecią elektroenergetyczną (V2G). Deklarowany zasięg WLTP Renault 5 E-Tech Electric 40 kWh to 300 jednostek, 256 kilometrów realnie w trybie mieszanym, 180 kilometrów przy jeździe autostradowej i rozładowaniu baterii do zera [obliczenia Elektrowozu].

Ten model nie ma gniazda szybkiego ładowania CCS2, przynajmniej nie w bazowej konfiguracji. Napędza go też słabszy silnik, o mocy 70 kW/95 KM.

Renault 5 E-Tech Electric 52 kWh

Druga wersja będzie miała baterię o pojemności znanej nam z Renault Zoe ZE50, czyli 52 kWh. W standardzie dostanie gniazdo CCS2 i możliwość ładowania z mocą do 100 kW. Deklarowany zasięg WLTP to 400 jednostek, 342 kilometry w trybie mieszanym, do 240 kilometrów realnie przy jeździe autostradowej z szybkością 120 km/h i rozładowaniem baterii do zera [obliczenia Elektrowozu].

Wariant obsłuży mechanizm Plug & Charge, czyli pozwoli na rozpoczęcie procesu uzupełniania energii przez proste włożenie kabla ładowarki do gniazda w samochodzie.

System multimedialny samochodu będzie działał pod kontrolą Android Automotive, nawigacja będzie rozumiała, że prowadzi elektryka i wyznaczy trasę z postojami na ładowanie. Podobnie jest dziś w Volvo EX30, EX40 czy EC40. Moc silnika to 110 kW/150 KM, sporo, jak na takiego malucha.

Wygląd zewnętrzny

Jak zdradził główny projektant Renault, Gilles Vidal, nowe Renault 5 łączy w sobie charakterystyczne cechy swoich protoplastów. Reflektory nawiązują do pierwszego modelu z 1972 roku, tylne światła pochodzą z Renault 5 Supercinq, szerokie nadkola to nawiązanie do wersji Turbo, to samo dotyczy czerwonych pasów tuż pod linią dachu. Dawny wylot powietrza na masce dziś jest wskaźnikiem ładowania.

Wnętrze Renault 5 E-Tech Electric nawiązuje do egzemplarzy z lat siedemdziesiątych oraz R5. Producent obiecuje, że będzie komfortowe, obicia foteli są w 100 procent z recyklingu, w środku nie będzie natomiast naturalnej skóry. Na kokpicie zastosowano dwa wyświetlacze z nowym interfejsem użytkownika. Elementem software’u jest wirtualny asystent, który ma podpowiadać kierowcy właściwe zachowania. Będzie zasilany m.in. przez ChatGPT.

Nagranie z premiery można obejrzeć tutaj:

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 5 głosów Średnia: 5]