Bjorn Nyland przeprowadził test VW ID. Buzza w wersji z największą dostępną w 2022 roku baterią 82 (77) kWh. Producent deklaruje, że auto pokona do 419 jednostek WLTP, tymczasem samochód przejechał 362 kilometry przy 90 km/h (=mniej więcej odpowiednik jazdy miejsko-podmiejskiej) oraz 247 kilometrów przy tempie autostradowym, 120 km/h. To całkiem niezły wynik, jeśli wziąć pod uwagę bryłę elektryka. Doskonale wypadł też proces ładowania.
Test: Volkswagen ID. Buzz i realny zasięg
> polskie Forum VW ID. Buzz, konfigurator TUTAJ
Eksperyment z samochodem jest o tyle intrygujący, że ID. Buzz wyjeżdża z fabryki z zainstalowanym ID. Software 3.2. Podczas gdy właściciele mniejszych VW z linii ID. marzą o aktualizacji aut do 3.0, ID. Buzz jest już dwa kroki przed nimi. Widać to na licznikach, które prezentują nie tylko procent rozładowania baterii, ale także przejechany dystans, czas jazdy, średnie zużycie energii i średnią szybkość. Jeżeli zatem za niezły wynik elektrycznego vana co najmniej częściowo odpowiada software, właściciele innych modeli z linii ID. też powinni dostrzec poprawę przy kolejnych jego edycjach.
Waga ID. Buzza z kierowcą wyniosła 2,6 tony, czyli według polskiego prawa nie wolno mu parkować na chodnikach. Okazał się cięższy od Citroena e-Spacetourera czy BMW iX xDrive40. Nawet VW ID.4 GTX z baterią o tej samej pojemności i dwoma (zamiast jednego) silnikami był o 240 kilogramów lżejszy. Obydwa auta mają pięć miejsc, ID. Buzz bazuje właśnie na ID.4/ID.5.
Temperatura wynosiła początkowo 10,5 stopni, z czasem spadła do kilku stopni Celsjusza. Użyteczna pojemność baterii wyniosła 74,5 kWh. Nyland jechał na 21-calowych felgach w trybie mocniejszej rekuperacji, B. Uzyskał następujące wyniki (pogrubienie to rezultaty Nylanda, reszta to nasze obliczenia):
- 362 kilometry przy 90 km/h i rozładowaniu baterii do 0 (86,4 proc. wyniku WLTP),
- 217 kilometrów przy 90 km/h i baterii ładowanej do 80 i rozładowywanej do 20 procent,
- 247 kilometrów przy 120 km/h i rozładowaniu baterii do 0 (58,9 proc. wyniku WLTP),
- 222 kilometry przy 120 km/h i rozładowaniu baterii do 10 procent,
- 173 kilometry przy 120 km/h i baterii pracującej w przedziale 80-10 procent.
Warto zwrócić uwagę na wynik dla autostrady. Z naszych dotychczasowych doświadczeń wynika, że elektryki pokonują przy 120 km/h 60 procent tego, co producent oblicza zgodnie z procedurą WLTP. Tutaj mamy 59 procent, ale było zimno i padał deszcz. W nieco bardziej sprzyjających warunkach ID. Buzz powinien przejechać 60+ procent WLTP.
Interesujące było to, że maksymalna widoczna moc ładowania ID. Buzza to aż 187 kW (ładowarka: 189 kW). To ponad 2,4 C, 2,4 x pojemność baterii, ponad 501 amperów przy 373 woltach. To więcej niż osiąga jakikolwiek inny Volkswagen z linii ID., przynajmniej według deklaracji producenta. Krzywa ładowania też prezentowała się świetnie, przy niemal 84 procent baterii samochód nadal uzupełniał energię z mocą ponad 80 kW!
Warto obejrzeć: