Fredrika Klaren, menedżerka odpowiedzialna w Polestarze za zrównoważony rozwój firmy i łańcuchów dostaw, skrytykowała Toyotę za jej podejście do samochodów elektrycznych. Zdaniem przedstawicielki Polestara japońska firma jest przykładem, jak NIE należy postępować, bo uparła się na sprzedaż aut hybrydowych, które zanieczyszczają powietrze spalinami i zwiększają emisję dwutlenku węgla. Reszta świata tymczasem pracuje nad odejściem od silników spalinowych.
Skupienie się na silniku spalinowym = rozproszenie
Według Klaren wszyscy producenci powinni zająć się rozwojem samochodów elektrycznych. Twierdzi wręcz, że do 2030 roku w masowej produkcji nie powinny pozostać pojazdy inne niż elektryczne. Obawia się, że jeśli zbyt długo pozostaniemy na starej ścieżce rozwoju, temperatura Ziemi stanie się niebezpiecznie wysoka. Uważa, że zostało nam zaledwie siedem lat do chwili, gdy osiągniemy poziom +1,5 stopnia Celsjusza w stosunku do poziomu przedindustrialnego. Dodajmy, że według naukowców ten poziom temperatur grozi nam raczej dziesięć lat później, w okolicy roku 2040.

Aktualnie klimat Ziemi powinien się ochładzać. My tymczasem sprawiliśmy, że temperatury na Ziemi w ciągu nieco ponad 100 lat wyskoczyło o ponad 1 stopień w górę (c) NASA Climate
Przedstawicielka Polestara wskazała Toyotę jako przykład niewłaściwego podejścia do zagadnienia rosnącej temperatury naszej planety. Wprowadzanie na rynek samochodów spalinowych (hybrydowych) oznacza, że koncern kompletnie nie skupia się na problemie. W efekcie nie zdoła opanować nowych technologii, które są potrzebne nam wszystkim. Zdaniem Klaren każda z firm powinna mieć strategię dotyczącą walki z ocieplaniem się klimatu, bo zapowiadanie transformacji na rok 2040 czy 2050 to jasny znak, że ktoś ignoruje obecne ostrzeżenia (źródło).
Polestar w 2022 roku dostarczył na całym świecie 51 500 samochodów elektrycznych [firma nie ma w ofercie żadnych innych]. Toyota jeszcze nie podała globalnych wyników, ale już wiadomo, że w Stanach Zjednoczonych pojazdy zeroemisyjne stanowiły mniej niż 1 procent wszystkich sprzedanych aut (~20-25 tysięcy), podczas gdy modele zelektryfikowane (elektryczne, hybrydowe, wodorowe) wygenerowały niemal 1/4 sprzedaży.

Fredrika Klaren podłączająca Polestara 2 do słupka ładowania. Zdjęcie (c) Red Bull