W 2024 roku Lucid wyprodukował 9 029 samochodów, sprzedał 10 241 aut. Akcjonariusze firmy – głównie fundusz inwestycyjny z Arabii Saudyjskiej (PIF) – chyba stracili cierpliwość do najlepiej opłacanego prezesa w branży motoryzacyjnej, nie przyjęli do wiadomości jego kolejnej strategii, że oto Lucid stanie się dostawcą technologii dla Hondy. Peter Rawlinson stracił swoje stanowiska (CEO, CTO), na razie jest doradcą rady nadzorczej, stąd też zapewne zostanie z czasem usunięty.
Peter Rawlinson był prezesem przez dwanaście lat. Jak na branżę – i tak sporo
Lucid od początku produkował samochody doskonałe technologiczne, gdy chodzi o wydajność zespołu napędowego. To jedyna firma, która bez problemu osiągała zasięgi znacząco przekraczające 500 kilometrów. Grand Touring z napędem na tył, który oferowany jest w Europie, obiecuje do 960 jednostek WLTP na baterii, podczas gdy konkurencja z trudem przekracza 700 jednostek WLTP. Ale duże zasięgi miały swoją cenę, na samochody Lucida mało kogo było stać: setki kilometrów na jednym ładowaniu stawały się niezbyt istotne, gdy okazywało się, że kosztują równowartość pięciuset czy siedmiuset tysięcy złotych.
Peter Rawlinson został usunięty („odszedł”) ze stanowiska, tymczasowym dyrektorem generalnym został aktualny główny dyrektor operacyjny (COO), Marc Winterhoff. Przedsiębiorstwo szuka kolejnego prezesa, który „pomoże Lucidowi zrealizować strategię i przygotować się na kolejny etap [rozwoju]” (źródło). Firma przygotowuje się do debiutu swego dużego SUV-a, Lucida Gravity, ale wobec zmiany szefa strategia przedsiębiorstwa może ulec zmianie. Szczególnie, że Lucid dramatycznie potrzebuje pieniędzy, a te pojawią się tylko wtedy, gdy marka w końcu zacznie sprzedawać.
Startup zakładał wejście na rynek modeli popularnych dopiero za kilka lat. Tymczasem świat już dziś zalewany jest tańszymi elektrykami z Chin. Lucid ma tę przewagę, że w Ameryce chronią go wysokie cła, ale już w Europie auto nie ma szans na konkurowanie z modelami z Państwa Środka czy Starego Kontynentu. Nie wiedzie mu się nawet w kraju głównych inwestorów: nie jest jasne, czy w ogóle ruszyła budowa fabryki samochodów, na którą arabscy inwestorzy tylko w drugiej połowie 2024 roku wydali setki milionów dolarów. Całkowity poziom inwestycji PIF w Lucida osiągnął około 8 miliardów dolarów (równowartość 31,5 miliarda złotych), fundusz ma obecnie około 60 procent akcji przedsiębiorstwa.