Dyrektor generalny Grat Wall Motor podczas ostatniego wywiadu stwierdził, że w [chińskiej] branży jest „Evergrande przemysłu motoryzacyjnego”, potencjalny bankrut, firma, która zaraz może eksplodować. Nie wymienił jej z nazwy, ale wszyscy zrozumieli, że chodzi o BYD-a. Pojął to nawet sam BYD, którego przedstawiciel przygotował zestaw danych wskazujących, że BYD jest w takiej samej lub lepszej kondycji niż chińskie i zachodnie przedsiębiorstwa z branży automotive.
BYD z sukcesem kłującym w oczy
Great Wall Motor jest producentem dużym, niewiele mniejszym niż Tesla, ze sprzedażą na poziomie 1,23 miliona samochodów rocznie (dane za rok 2024). Ale BYD jest przy nim gigantem – i to gigantem, który jeszcze pięć lat temu nie rokował wejścia do światowego TOP5. BYD mocno inwestuje w nowe technologie, swoje ogniwa, zespoły napędowe, łańcuchy dostaw, nawet statki transportowe. Obniża ceny aut, walczy o każdego klienta, przy okazji wyciska z partnerów coraz korzystniejsze dla siebie warunki finansowe.
Efekty w Chinach już widać. W kwietniu zbankrutowała „sztandarowa sieć salonów BYD” należąca do firmy zewnętrznej, Jinan Qiansheng, w skład której wchodziło 20 placówek dealerskich. Dopiero po tym fakcie wyszło na jaw, że niektórzy jej pracownicy nie otrzymywali pensji przez 6 miesięcy od 2024 roku (źródło). Teraz okazało się, że coraz więcej marek sprzedaje „samochody używane z zerowym przebiegiem”, żeby tylko napompować statystyki rejestracji, zebrać ewentualne rządowe dofinansowania i premie za sprzedaż, a później… jakoś to będzie. Według prezesa Great Wall Motor narusza to stabilność rynku.
Wywołany do tablicy BYD zaprezentował szereg danych finansowych dowodzących, że jest w dobrej kondycji. Wynika z nich, że firma ma niższy dług niż SAIC, nie mówiąc o Toyocie czy Volkswagenie, niższy dług oprocentowany niż Geely, SAIC, ponownie nie mówiąc o Toyocie, Fordzie czy Volkswagenie, zobowiązania względem dostawców na poziomie tych SAIC, ale procentowo niższe niż w Geely, SAIC czy Great Wall Motor. Czas oczekiwania na płatności w BYD-zie ma wynosić średnio 127 dni, tyle samo, ile jest w Geely, krócej niż w Great Wall Motor (163 dni) czy SAIC (164 dni; źródło).