Prezes BMW, Oliver Zipse, dostrzega jasną przyszłość samochodów na wodór. Jego zdaniem po elektrykach, które stały się trendem około 10 lat temu, następnym celem rozwoju będzie wodór [i ogniwa paliwowe]. Według Zipsego kiedy tylko zasilanie gazem stanie się bardziej skalowalne, kiedy jego tankowanie będzie prostsze, zasilane nim samochody będą „najbardziej modnymi” środkami transportu (ang. the hippest thing to drive).

Przyszłość to wodór. Zaufajcie mi, jestem inżynierem

BMW nie pracuje dziś szczególnie mocno nad samochodami z ogniwami paliwowymi. Niewielka prototypowa seria BMW iX5 Hydrogen (dawniej: BMW i Hydrogen) z zespołem paliwowym własnej produkcji, lecz rozwiniętym dzięki Toyocie, powstanie w przyszłym roku. Nieoficjalnie mówi się, że będzie to 100 egzemplarzy modelu, które trafią do partnerów firmy w Stanach Zjednoczonych, Europie i Azji. Sprzedaż modelu ma wystartować najwcześniej w połowie dekady. Mimo tego prezes BMW jest przekonany, że elektryki są tylko chwilowym trendem, a w przyszłości serca odbiorców będą podbijały modele zasilane H2.

W następnej dekadzie BMW chce mieć możliwość zaoferowania klientom aż pięciu różnych typów zespołów napędowych. Mają to być zarówno hybrydy, jak też pojazdy zeroemisyjne, elektryki i auta z ogniwami paliwowymi właśnie. Wiara w tylko jeden rodzaj napędu, BEV-y, wydaje się firmie ryzykowna. To niebezpieczeństwo nie tylko dla klientów, lecz także dla „przemysłu, zatrudnienia, klimatu” (źródło).

Obecna wersja BMW iX5 Hydrogen (zdjęcie na górze) wykorzystuje zespół napędowy BMW iX współpracujący z ogniwem paliwowym o mocy maksymalnej wynoszącej 125 kW. Zbiorniki na wodór mieszczą 6 kilogramów gazu. Żeby samochód nie był ograniczony do 125 kW/170 KM, zamontowano w nim dodatkową baterię o pojemności 2 kWh, która jest wykorzystywana podczas mocnego przyspieszania. Oczywiście zgromadzona w niej energia nie wystarczy na zbyt wiele szaleństw, auto po pewnym czasie zostanie ograniczone mocą ogniwa paliwowego.

Tablica kontrolna zespołu napędowego BMW iX5 Hydrogen. Zwróć uwagę na temperaturę ogniwa paliwowego (67 stopni, na dole), aktualne ciśnienie wodoru w zbiorniku (438 barów) i zużycie gazu podczas dynamicznej jazdy na mrozie (1,77 kg/100 km, na górze) (c) BMW Blog / YouTube

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 0 głosów Średnia: 0]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować reklamy poniżej: