Oliver Zipse ostrzega świat: zakazywanie silników spalinowych nie przyniesie niczego dobrego, powinniśmy być otwarci na różne technologie. No i przypomina, że działającą stację paliw można skonwertować na stację tankowania wodoru w dwa dni, tymczasem oddanie do użytku stacji ładowania nie jest takie proste! Właśnie dlatego BMW nie przerywa prac nad samochodami zasilanymi ogniwami paliwowymi (FCEV).
BMW nie rezygnuje z wodoru. Stacje ładowania są zbyt czasochłonne
Swoje sugestie prezes BMW przekazywał podczas Dnia Innowacji Światowych Liderów Rynku odbywającego się w Erlangen (Niemcy), cytuje je WirtschaftsWoche. Według Zipsego wyrzucanie z rynku silników spalinowych spowoduje, że rynek się zmieni z punktu widzenia skali i struktury. Dojdzie też do „niedających się kontrolować zakłóceń”, jeśli w sprzedaży zostanie tylko jedna technologia zespołów napędowych [=auta zasilane bateryjnie, BEV]. Dlatego politycy powinni realizować plan otwartości na różne rozwiązania.
Wodór jest szczególnie przyjazny, ponieważ, zaznacza Zipse, potrzeba zaledwie dwóch dni, by stację paliw skonwertować na stację tankowania wodoru. Tymczasem z ładowarkami jest dużo problemów, konieczne jest podłączenie ich do sieci średnich napięć, no i musimy mieć infrastrukturę do ładowania każdego auta. Uda nam się to, ale zajmie to zbyt wiele czasu, co jest niepożądane z punktu widzenia ochrony Ziemi. Właśnie dlatego BMW wierzy w więcej niż jedną technologię, wierzy w wodór:
Pod koniec sierpnia niemiecka marka ogłosiła chęć samodzielnej produkcji zestawów ogniw paliwowych do BMW iX5 Hydrogen w oparciu o ogniwa dostarczane przez Toyotę. Firma pochwaliła się, że obecna generacja zespołu napędowego nie tylko oferuje ponad dwukrotnie wyższą moc przy pracy w trybie ciągłym, lecz także udało się „drastycznie” zmniejszyć jej wagę i rozmiary (zdjęcie poniżej). BMW chce wytworzyć kilka egzemplarzy iX5 Hydrogen i wkrótce rozpocząć jego testy drogowe. Auto na masową skalę miałoby zacząć powstawać w połowie dekady.
Zestaw ogniw paliwowych zamkniętych w obudowie pełniący rolę generatora prądu w BMW iX5 Hydrogen. W samochodzie uzupełniony jest przez zbiorniki potrafiące przechować 6 kilogramów gazu, baterię i silnik lub silniki napędzające koła (c) BMW