Podczas premiery samochodu elektrycznego Hyundai Kona Electric, firma podała spodziewane zasięgi auta na jednym ładowaniu oszacowane z użyciem procedury WLTP. Postanowiliśmy przeliczyć je na wartości bliższe realizmowi, które powinny być zbieżne z wynikami EPA. Oto, co osiągnęliśmy.

NEDC, WLTP, EPA a zasięgi samochodów elektrycznych. Co trzeba wiedzieć?

Aktualnie na europejskim rynku obowiązuje procedura NEDC (niemieckie NEFZ). Za jej pomocą określa się spalanie (a więc emisję) auta, zużycie energii czy zasięg samochodu elektrycznego. NEDC daje bardzo odrealnione liczby, dlatego już w tym roku zostanie zastąpiona przez WLTP. Obowiązek podawania wyników WLTP zamiast dotychczasowych NEDC wchodzi w życie we wrześniu 2018 roku.

> PSA wyrzuca NEDC do śmietnika: diesle palą o 2,4 litra więcej, im większe auto, tym większe przekłamanie

EPA z kolei obowiązuje na rynku amerykańskim; www.elektrowoz.pl podawał ją jednak od początku istnienia portalu, ignorując wartości NEDC. Liczne testy pokazały, że wartości zasięgów EPA są najbliższe realnym zastosowaniom, dlatego decyzja redaktora naczelnego jest uzasadniona.

Realny zasięg Hyundai Kona Electric – policzmy

Znamy obietnice producenta, jeśli chodzi o zasięg Kona Electric WLTP:

  • do 300 kilometrów dla baterii 39,2 kWh,
  • do 470 kilometrów dla baterii 64 kWh,

Nie znamy natomiast zasięgów auta obliczonych zgodnie z procedurą EPA. Postanowiliśmy więc sięgnąć do innych modeli:

  • BMW i3 (2018): od 235 do 255 kilometrów zasięgu WLTP kontra 183 kilometry zasięgu EPA. Proporcja: 1,28-1,39 do 1
  • Nissan Leaf (2018): 270 lub 285 kilometrów zasięgu WLTP kontra 243 kilometry zasięgu EPA. Proporcja: 1,11-1,17 do 1

> Nissan Leaf 2 NEDC: 378 kilometrów, WLTP: 270-285 kilometrów zasięgu

Szacunkowo: 100 km zasięgu EPA = 110-140 km zasięgu WLTP

Widzimy, że wyniki są rozbieżne. Przyjmijmy zatem, że stosunek WLTP do EPA mieści się w szerokim przedziale 1,1-1,4 do 1. A to oznaczałoby, że realne zasięgi [EPA] Hyundaia Kona Electric wyniosą (podejście nr 1):

  • mniej więcej 214-273 kilometrów dla baterii 39,2 kWh,
  • mniej więcej 336-427 kilometrów dla baterii 64 kWh.

Zatrzymajmy się na moment przy tych wartościach i spróbujmy przyjrzeć się tematowi z drugiej strony. Spójrzmy na inne auto Hyundaia, którego napęd był pierwowzorem dla modelu Kona Electric (podejście nr 2):

  • jeśli Hyundai Ioniq Electric na baterii 28 kWh przejeżdża 200 kilometrów, to na baterii 39,2 kWh powinien przejechać 280 kilometrów,
  • jeśli Hyundai Ioniq Electric na baterii 28 kWh przejeżdża 200 kilometrów, to na baterii 64 kWh powinien przejechać 457 kilometrów.

Wyszło nam: zasięg Kona Electric 250-260 km dla 39,2 kWh i 390-420 km dla 64 kWh

Dodajmy do tego informację, że Hyundai Kona Electric wydaje się mieć większą powierzchnię czołową niż Ioniq Electric. Ponadto większe baterie oznaczają większą masę do rozpędzenia, co może mieć wpływ na zasięg. Z tymi wszystkimi uwarunkowaniami, sumując nasze obliczenia w podejściu nr 1 i podejściu nr 2, szacujemy, że realny zasięg Kona Electric wyniesie około:

  • 250-260 kilometrów dla wersji z baterią 39,2 kWh,
  • 390-420 kilometrów dla wersji z baterią 64 kWh.

Tyle obliczeń. Prawdziwe wyniki poznamy pewnie za kilka miesięcy.

> Projektant z Tesli tłumaczy powody przejścia na magnesy trwałe w Tesla Model 3

To może Cię zainteresować
Ocena ogólna
Ocena Czytelników
[Suma: 0 głosów Średnia: 0]