Site icon SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – www.elektrowoz.pl

Porsche wykorzysta SuperVision od Mobileye. Jazda półautonomiczna w oparciu o kamery i radary, bez lidarów

Volkswagen i Mobileye pochwaliły się, że samochody Porsche skorzystają z technologii SuperVision, która polega na jeździe półautonomicznej opartej wyłącznie na kamerach, bez użycia lidarów. System Mobileye ma się pojawić w przyszłych modelach Porsche, może też zostać użyty w roli platformy w innych markach koncernu. Jako pierwszy na SuperVision zdecydowała się Zeekr należący do Geely. 

Mobileye SuperVision na tle innych rozwiązań

Kwietniowa prezentacja reklamowa systemu była nieco zaskakująca. Na nagraniu nie pokazano kierownicy reagującej na kształt jezdni czy niespodziewane przeszkody (otwierające się drzwi), najlepsze ujęcie to bardzo rozmyty obraz w bocznej szybie. W dodatku kierowca pił kawę z otwartego kubka. Z naszego punktu widzenia plusem były ujęcia z ulic wyglądających na europejskie. Użytym samochodem był chiński Zeekr 001. Dużo ciekawszy był drugi pokaz z początku maja:

System Mobileye SuperVision ma zostać wdrożony i dostrojony przez inżynierów z Porsche, pojawi się jako wyposażenie seryjne. Przedstawiciele niemieckiej marki twierdzą, że właściciele Porsche nadal będą chcieli prowadzić swoje auta w przyszłości, ale jazda półautonomiczna odciąży ich na przykład w korku, pozwoli na zdjęcie rąk z kierownicy (źródło).

Pod względem garnituru zastosowanych czujników, SuperVision przypomina obecne podstawowe systemy ADAS oraz rozwiązania Tesli w Autopilocie/FSD. Wykorzystuje 1/ kamerę szerokokątną, 2/ kamerę patrzącą w dal, 3/ cztery kamery boczne, 4/ kamerę patrzącą w tył, 5/ cztery kamery parkingowe oraz 6/ radar dalekiego zasięgu i 7/ radary w narożnikach auta.

Symboliczny jest brak lidaru (radaru laserowego), który dotychczas uważany był za rozwiązanie kluczowe do stworzenia poprawnie działającego systemu jazdy (pół)autonomicznej. Tesla od początku nie chciała z niego korzystać przypominając, że człowiek radzi sobie z kierowaniem samochodów, choć dysponuje „tylko” patrzącymi w przód oczami (z możliwością zmiany orientacji) i działającymi dookólnie uszami (ale patrz też: Paradoks Moraveca).

System Mobileye SuperVision obiecuje co najmniej jazdę półautonomiczną 3. poziomu, koncern Volkswagena mówi o „wielkim kroku w kierunku jazdy autonomicznej”.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 0 głosów Średnia: 0]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Exit mobile version