Polski dystrybutor Porsche poinformował, że do naszego kraju trafi 117 egzemplarzy Taycana. Niemal połowa zamawiających zdecydowała się na najlepiej wyposażoną wersję, Porsche Taycan Turbo S. W Polsce jest 8 salonów Porsche, więc można się spodziewać, że przynajmniej część aut trafi do eksploatacji, a nie na ekspozycję.
Liczba zamówień na Porsche Taycan w Polsce
Możliwość ustawienia się w kolejce po elektryczne Porsche pojawiła się na świecie w pierwszej połowie 2018 roku, gdy nie były jeszcze znane ostateczne dane techniczne ani wygląd auta. W Polsce mechanizm rezerwacji udostępniono w lipcu 2018 roku. Aby zapisać się na samochód, trzeba było wpłacić 10 tysięcy złotych opłaty wstępnej i… czekać. Także na oficjalną premierę.
> Rezerwacje na elektryczne Porsche Taycan otwarte. Koszt: 10 000 zł, „dane techniczne nie są znane”
W lipcu 2019 roku producent pochwalił się, że ma już 30 tysięcy rezerwacji na elektryka. To o tyle zaskakująca liczba, że pod koniec 2019 roku koncern Volkswagena pochwalił się również inną wartością – rezerwacjami na Volkswagena ID.3 1st. Było ich… 37 tysięcy.
W Polsce od lipca 2018 udało się zebrać 117 rezerwacji na Porsche Taycan. 45 procent (~53 egzemplarze) zamawiających wybrało w ciemno najmocniejsze Porsche Taycan Turbo S. Na słabszą edycję Taycan Turbo zdecydowało się 29 procent zamawiających (~34 egzemplarze), a najsłabszy i najtańszy – startujący od 463 tysięcy złotych – model Porsche Taycan 4S wybrało 26 procent nabywców (~30 egzemplarzy).
To gigantyczna liczba, jeśli wziąć pod uwagę, że dotychczas kupowano w Polsce po kilkaset samochodów elektrycznych rocznie. Dlatego warto się przyjrzeć, jak najtańsze elektryczne Porsche prezentuje się na tle głównego konkurenta:
Porsche Taycan 4S vs Tesla Model 3
Porsche Taycan to samochód elektryczny o rozmiarach zbliżonych do Tesli Model 3 i nieco mniejszej ilości przestrzeni w kabinie. W zależności od wersji bateryjnej osiąga moc 390 lub 420 kW (530/571 KM) i przyspiesza do 100 km/h w 4 sekundy. Dla porównania: najmocniejsza Tesla Model 3 Performance kosztuje od równowartości około 285 tysięcy złotych, przyspiesza do 100 km/h w 3,4 sekundy i pozwala na przejechanie około 480-500 km na jednym ładowaniu (530 km WLTP).
Realny zasięg Porsche Taycan 4S nie jest jeszcze znany, dla najtańszej wersji z mniejszą baterią wyniesie on prawdopodobnie około 300-350 kilometrów (407 km WLTP dla mniejszej baterii, 463 km WLTP dla większej).
> Jeden z pierwszych nabywców Porsche Taycan w Stanach: Nie jest tak źle z tym zasięgiem!
Zdjęcie otwierające: Porsche Taycan 4S (c) Porsche
Nota od redakcji: pisząc o „rozmiarze” Porsche Taycan mamy na myśli sumę jego wymiarów, w tym ten istotny dla człowieka – rozmiar wnętrza. Z pierwszych testów wynika, że jest on rozsądny z przodu i mikroskopijny z tyłu:
Porsche porównuje się z Teslą Model S, ale zestawiliśmy Taycana z Teslą Model 3, ponieważ taki układ wydaje nam się sensowniejszy. Producenci często stosują zabieg równania w górę, żeby potencjalnym klientom utrwaliło się, że patrzą na auto większe niż jest w rzeczywistości. Na przykład Musk porównywał Teslę Model S (segment E) z Audi A8 (segment F), Jaguar zestawiał I-Pace (segment D-SUV) z Teslą Model X (segment E-SUV) itd. Porsche stosuje ten sam zabieg marketingowy.