Według danych Samar, najchętniej kupowanym samochodem w marcu 2018 roku była Toyota Yaris. Robiliśmy już zestawienie kosztów eksploatacji aut Toyota Yaris 1.0l i Renault Zoe ZE 40, a teraz postanowiliśmy przygotować porównanie samochodów Toyota Yaris Hybrid i BMW i3. Czyli hybryda kontra elektryk.
Porównanie samochodów: stara hybryda kontra samochód elektryczny
Spis treści
Toyota Yaris Hybrid jest niewielkim autem miejskim (segment B), więc można ją zastąpić następującymi modelami:
- Renault Zoe (patrz: Toyota Yaris a samochód elektryczny – co warto wybrać?),
- BMW i3,
- Smart ED ForTwo, Smart ED FourFour
- Kia Soul EV (Electric).
W poniższym artykule skupimy się na porównaniu hybrydowej Toyoty Yaris i całkowicie elektrycznego BMW i3.
Toyota Yaris Hybrid (2018): cena od 67,4 tysiąca, realnie: 70 tysięcy złotych
Cena podstawowego wariantu hybrydowego Yarisa rozpoczyna się od 67,4 tysiąca złotych. Żeby jednak posiadać auto z udogodnieniami (np. klimatyzacja), trzeba przygotować się na wydatek około 70 tysięcy złotych. Według danych portalu Autocentrum, średnie spalanie Toyoty Yaris Hybrid to 4,5 litra na 100 kilometrów.
> Co z Polskim Samochodem Elektrycznym? ElectroMobility Poland uznało, że NIKT nie zdoła go zrobić
Podsumujmy:
- cena: 70 000 zł,
- zużycie paliwa: 4,5 l / 100 km
- cena benzyny Pb95: 4,8 zł
BMW i3 (2018): cena od 170 tysięcy złotych
Elektryczne BMW i3 94 Ah nie należy do aut tanich. Ba, to najdroższy samochód elektryczny w segmencie – kosztuje prawie dwa razy tyle, co Smart ED ForFour! Jednak ten model ma pewną niebagatelną zaletę: na jednym ładowaniu przejeżdża 183 kilometry. W dodatku często można kupić auta demonstracyjne lub wyprzedaże rocznika, które są tańsze o dobre 20-30 procent.
Podsumujmy:
- cena: 170 000 zł,
- zużycie energii: 18 kWh / 100 km,
- cena energii: 0,4 zł / 1 kWh
Toyota Yaris Hybrid i BMW i3 – porównanie opłacalności
Samochód do domu
Gdy wybieramy auto do domu i oceniamy auta wyłącznie przez pryzmat kosztów zakupu i eksploatacji, Toyota Yaris Hybrid błyszczy w porównaniu do BMW i3. Jeśli przejeżdżamy rocznie tyle, ile podaje GUS (czyli 12,1 tysiąca kilometrów), to całkowite koszty eksploatacji Yaris Hybrid dogonią BMW i3 dopiero po 30-40 latach!
Dodajmy, że widoczne na wykresie Yaris Hybrid niewielkie schodki to coroczne wymiany oleju. Duży skok na końcu to wymiana oleju, rozrządu i okładzin hamulcowych.
Samochód do firmy
W przypadku eksploatacji samochodów w firmie, gdy roczny przebieg wynosi 43,8 tysiąca kilometrów (średnio 120 kilometrów dziennie), sytuacja diametralnie się zmienia. BMW i3 jest nadal samochodem drogim w zakupie, jednak koszty paliwa powodują, że po niecałych 10 latach Yaris Hybrid staje się samochodem droższym w eksploatacji niż BMW i3.
> Appka Greenway? Ładowanie bez karty? Wystarczy Portal Kierowcy [WIDEO]
Kiedy jednak planujemy leasing na 3-5 lat, musimy walczyć o większe zniżki u dealera lub polować na okazje, na przykład na auta co najmniej 2-letnie (uwaga, BMW i3 94 Ah jest na rynku dopiero od II połowy 2016 roku!). BMW i3 na poziomie 100-110 tysięcy złotych netto w perspektywie 5-letniej będzie tańsze w eksploatacji niż Yaris Hybrid.
Podsumowanie
Kiedy kupujemy wyłącznie portfelem i rachunkiem opłacalności, Toyota Yaris Hybrid właściwie zawsze wygrywa. Jeśli jednak zależy nam na wyróżnieniu się – a BMW i3 jest autem bardzo niepospolitym i mocno widocznym na ulicy – a przy okazji potrafimy wynegocjować dobry rabat, BMW i3 może być w firmie opcją godną rozpatrzenia.
A do domu warto go kupić, bo po prostu nieźle wygląda. 🙂
> Zniżki na elektryczne BMW – 7 procent na starszy model, 4 procent na nowszy lub NIEOFICJALNY BONUS
|REKLAMA|
|/REKLAMA|