Według raportu opublikowanego przez Uniwersytet Stanu Arizona (Arizona State University), samochody elektryczne nie są w stanie przebić opłacalności (TCO) aut spalinowych – nawet w pięcioletniej perspektywie. Elektryki stają się konkurencyjne wyłącznie wtedy, gdy wspiera je system dopłat i bonusów.
Opłacalność zakupu: samochód spalinowy a elektryczny
W ramach badania obliczono koszty użytkowania spalinowej Toyoty Corolli, hybrydowej Toyoty Prius i elektrycznego Nissana Leafa w latach 2011-2015 w czternastu różnych amerykańskich miastach. Pod uwagę wzięto koszty zakupu samochodów, serwisowania, paliwa czy ubezpieczenia oraz dostępność punktów ładowania i dystans przejeżdżany przez auta.
We wszystkich miastach najbardziej opłacalna okazała się spalinowa Toyota Corolla. Na drugim miejscu praktycznie zawsze dojeżdżała hybrydowa Toyota Prius (wyjątek: Atlanta), Nissan Leaf regularnie był ostatni:
Samochodowi elektrycznemu nie pomagała duża utrata wartości podczas odsprzedaży, szczególnie na tle Toyot, które dobrze trzymają cenę na rynku wtórnym. Autorzy badania wyliczyli, że elektryki mają szansę konkurować z samochodami spalinowymi, gdy będą obejmowane systemem dopłat w wysokości około 7-12 tysięcy dolarów (szary słupek odchodzący w lewo).
Ten raport pokrywa się z obliczeniami redakcji www.elektrowoz.pl. Naszym zdaniem obiecany przez Ministerstwo Energii system dopłat to tylko jeden z elementów rozruszania rynku samochodów elektrycznych. Potrzebne są też inne zachęty, dzięki którym firmy – bo to one kupują niemal 3/4 aut w Polsce – wybiorą samochód elektryczny zamiast spalinowego:
> Dopłaty do samochodów elektrycznych w Polsce – czy to ma sens? [OBLICZENIA]
Dodajmy, że amerykańskie badanie nie pokrywa się z podobnymi analizami przeprowadzonymi dla rynku europejskiego. Na Starym Kontynencie, gdzie system podatków i opłat drogowych jest nieco bardziej rozbudowany od tego w USA, auta elektryczne mogą wygrywać w rankingach opłacalności:
> Samochody elektryczne już są TAŃSZE niż spalinowe [BADANIE]
Warto poczytać: Green Car Congress
|REKLAMA|
|/REKLAMA|