Policja w Bazylei (Szwajcaria) kupiła w 2019 roku siedem Tesli, które miały zostać wymienione do końca 2025 roku. Auta już w 2023 roku przekroczyły 100 000 kilometrów przebiegu. Funkcjonariusze chwalą je jednak za znacznie niższe zużycie eksploatacyjne mimo ciągłej pracy, stwierdzono też, że w związku z tym samochody będą jeździły dłużej niż planowane pierwotnie 6 lat.
Tesle w policji. Najpierw niezadowolenie, teraz pochwały
W 2019 roku bazylejska policja nabyła zestaw Tesli Model X za niemal 1 milion franków szwajcarskich, dziś równowartość 4,5 miliona złotych. Wywołało to sporą sensację i pewne pretensje, bo duże SUV-y kupiono do pełnienia roli samochodów czekających na wezwania. Tymczasem wybór nie był przypadkowy, każdym z pojazdów miała poruszać się ekipa złożona z trzech policjantów: kierowcy, szefa drużyny i dodatkowego funkcjonariusza, oprócz tego pojazdy przewoziły niezbędny sprzęt, w tym hełmy i kamizelki kuloodporne. Miały wreszcie pozwalać na transport zatrzymanego.
Elektryki zastąpiły Mercedesy E-klasy 350 4Matic, spośród dostępnych wtedy BEV-ów tylko one spełniały wszystkie potrzeby policji. Szybko wyszło na jaw, że poprzednie diesle były wrażliwe na niskie temperatury i nigdy się nie nagrzewały, z kolei Modele X „jeździły niczym samochody sportowe” w każdej temperaturze. Auta spalinowe miały problemy przy jeździe po śliskiej nawierzchni, Tesle – nie (źródło). Ponadto podnoszone do góry drzwi z tyłu okazały się wygodne przy umieszczaniu zatrzymanych w kabinie a kluczyk w telefonie pozwalał zamknąć lub otworzyć pojazd na odległość, kiedy pojawiała się taka potrzeba.
Przed zakupem Tesli departament policji przeprowadził ankietę wśród pracowników, ile, ich zdaniem, wozy patrolowe jeżdżą dziennie. Najczęściej wskazywano 400 kilometrów, podczas gdy średnia dobowa to 150 kilometrów. Baterie o pojemności 100 kWh wystarczą aż nadto, sprawdziłyby się nawet dawne pakiety o pojemności 85 kWh. Wyszło też na jaw, że żadna z ekip nie pokonuje aż takich dystansów, żeby brakowało im czasu na ładowanie. Samochody przebiły 100 000 kilometrów przebiegu w 2023 roku, chciano je wymienić do końca 2025 roku, teraz planowana jest dłuższa eksploatacja – bez sugestii, kiedy pojazdy miałyby zakończyć służbę (źródło).