BMW ujawniło szczegóły dotyczące przyszłych wersji samochodów elektrycznych i hybryd plug-in. Auta będą oparte na platformach FAAR lub CLAR, a stosowane dotychczas rozwiązania w BMW i3 oraz BMW i8 odejdą do lamusa.
Nowe architektury BMW dla elektryków
BMW w 2017 roku ogłosiło, że do 2025 roku chce mieć aż 12 modeli samochodów elektrycznych i 13 hybryd plug-in. Auta mają wykorzystywać dwie platformy:
- mniejszą FAAR, która przeznaczona jest dla modeli z napędem na przód lub na wszystkie koła,
- większą CLAR – mocno zmodyfikowaną obecną wersję CLAR, oznaczaną w prasie czasem jako „CLAR EV” – która pojawi się w autach z napędem na tył lub na wszystkie koła.
W mniejszych autach mają być stosowane ogniwa o rozmiarze 8 centymetrów, w większych – o rozmiarze 14 centymetrów. Co ciekawe, FAAR i CLAR mają być uniwersalne: będzie można je wykorzystać w produkcji zarówno aut czysto elektrycznych, jak też nowoczesnych hybryd plug-in czy wreszcie samochodów spalinowych. To sprawi, że BMW w przyszłości będą nieco wyższe, żeby zrekompensować pasażerom przestrzeń na baterię – nawet jeśli nie zostanie ona wykorzystana.
Możliwości aut BMW na nowych platformach
Platforma CLAR zmieści baterie o pojemności do 120 kilowatogodzin (kWh), co powinno pozwolić na zasięgi wynoszące 700 kilometrów (według nieokreślonej metryki). Ale dostępne będą też warianty o pojemnościach 90 lub 60 kilowatogodzin (FAAR) – te ostatnie mają gwarantować do 450 kilometrów przebiegu (deklaracja producenta).
Oprócz tego BMW będzie produkować silniki elektryczne o mocach 134, 255, 335 i 402+ koni mechanicznych (KM). Pierwszym autem wykorzystującym nową architekturę ma być BMW iNext.
Rozwiązania stosowane obecnie w BMW i3 oraz BMW i8 nie będą miały swoich następców.
Warto poczytać: BMW’s powertrain masterplan