Site icon SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – www.elektrowoz.pl

Platforma MEB Volkswagena może stracić kolejny rynek. W Indiach lokalnie produkowane auta też powstaną na ChinaMP

Wygląda na to, że platforma MEB, chociaż w założeniu miała obniżać koszty uniwersalnością, jest zbyt skomplikowana i stanowi dla koncernu Volkswagena duże obciążenie. Stworzona w Chinach tania alternatywa, China Main Platform, już stopniowo zastępuje MEB w modelach przeznaczonych na rynek Państwa Środka. A teraz ma ona zawitać również do Indii zamiast nowej MEB21 z napędem na przód, bo lokalny rynek jest wrażliwy na zbyt wysokie ceny.

ChinaMP zamiast MEB FWD

Zgodnie z pierwotnymi planami, do Indii miała trafić nowa wersja MEB21 opracowana z myślą o podstawowym silniku montowanym z przodu, podczas gdy dziś bazowa wersja MEB jest tylnonapędowa. Wariant MEB FWD pojawi się w Europie m.in. w Cuprze Raval, Skodzie Epiq, VW ID.2 czy VW ID.2 X [dwie ostatnie nazwy nieoficjalne]. Użycie silnika przy przednich kołach zwiększa średnicę zawracania samochodu, ale pozwala na wygospodarowanie miejsca na tylny bagażnik: mały VW ID.2all ma 440 litrów, podczas gdy w dłuższym VW ID.3 z tyłu jest tylko 385 litrów przestrzeni bagażowej.

Platforma MEB21 z silnikiem z przodu w VW ID.2 (c) Volkswagen

Jak donosi Autocar India, indyjski oddział Skody-Volkswagena (SAVWIPL) zrezygnował z przeniesienia MEB21 na lokalny rynek. Zamiast niego ma tam trafić ChinaMP, CMP21 – używamy nazwy „ChinaMP”, gdy nie ma przy niej liczb, by odróżnić platformę od CMP koncernu Stellantis – będąca przykrojoną na chińskie potrzeby wersją tylnonapędowej MEB31. MEB31 stosowana jest w VW ID.4, ale jej chińska odmiana, CMP21, ma być o 30 procent tańsza niż europejski protoplasta. Stworzenie jej było szybkie, zajęło rzekomo „zaledwie 24 miesiące” (źródło).

Założenia dotyczące odmiany MEB stworzonej na potrzeby rynku chińskiego, ChinaMP, CMP (c) Volkswagen

Platforma CMP21 nadaje się do produkcji crossoverów o długości między 4,3 a 4,8 metra. MEB21 nie poradziłaby sobie z aż tak dużymi pojazdami, więc koncern musiałby utrzymywać na lokalnym rynku dwie różne platformy. Tymczasem 4,3 metra to idealny rozmiar, auta tej długości cieszą się w Indiach dużą popularnością, nazywane są modelami „średniej wielkości”. Z racji pochodzenia, CMP21 prawdopodobnie posłuży jako baza do modeli z napędem na tył i obie osie. Początkowo zanosiło się na to, że licencję na rozwiązanie wykorzysta też Mahindra & Mahindra, ale indyjski koncern pracuje już nad własnym rozwiązaniem.

Nota od redakcji Elektrowozu: a może by tak przenieść te optymalizacje do Europy…?

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 2 głosów Średnia: 5]
Exit mobile version