Wygląda na to, że platforma MEB, chociaż w założeniu miała obniżać koszty uniwersalnością, jest zbyt skomplikowana i stanowi dla koncernu Volkswagena duże obciążenie. Stworzona w Chinach tania alternatywa, China Main Platform, już stopniowo zastępuje MEB w modelach przeznaczonych na rynek Państwa Środka. A teraz ma ona zawitać również do Indii zamiast nowej MEB21 z napędem na przód, bo lokalny rynek jest wrażliwy na zbyt wysokie ceny.
ChinaMP zamiast MEB FWD
Zgodnie z pierwotnymi planami, do Indii miała trafić nowa wersja MEB21 opracowana z myślą o podstawowym silniku montowanym z przodu, podczas gdy dziś bazowa wersja MEB jest tylnonapędowa. Wariant MEB FWD pojawi się w Europie m.in. w Cuprze Raval, Skodzie Epiq, VW ID.2 czy VW ID.2 X [dwie ostatnie nazwy nieoficjalne]. Użycie silnika przy przednich kołach zwiększa średnicę zawracania samochodu, ale pozwala na wygospodarowanie miejsca na tylny bagażnik: mały VW ID.2all ma 440 litrów, podczas gdy w dłuższym VW ID.3 z tyłu jest tylko 385 litrów przestrzeni bagażowej.
Jak donosi Autocar India, indyjski oddział Skody-Volkswagena (SAVWIPL) zrezygnował z przeniesienia MEB21 na lokalny rynek. Zamiast niego ma tam trafić ChinaMP, CMP21 – używamy nazwy „ChinaMP”, gdy nie ma przy niej liczb, by odróżnić platformę od CMP koncernu Stellantis – będąca przykrojoną na chińskie potrzeby wersją tylnonapędowej MEB31. MEB31 stosowana jest w VW ID.4, ale jej chińska odmiana, CMP21, ma być o 30 procent tańsza niż europejski protoplasta. Stworzenie jej było szybkie, zajęło rzekomo „zaledwie 24 miesiące” (źródło).
Platforma CMP21 nadaje się do produkcji crossoverów o długości między 4,3 a 4,8 metra. MEB21 nie poradziłaby sobie z aż tak dużymi pojazdami, więc koncern musiałby utrzymywać na lokalnym rynku dwie różne platformy. Tymczasem 4,3 metra to idealny rozmiar, auta tej długości cieszą się w Indiach dużą popularnością, nazywane są modelami „średniej wielkości”. Z racji pochodzenia, CMP21 prawdopodobnie posłuży jako baza do modeli z napędem na tył i obie osie. Początkowo zanosiło się na to, że licencję na rozwiązanie wykorzysta też Mahindra & Mahindra, ale indyjski koncern pracuje już nad własnym rozwiązaniem.
Nota od redakcji Elektrowozu: a może by tak przenieść te optymalizacje do Europy…?
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: