Wcześniej były prototypy, teraz mówimy już o normalnej seryjnej produkcji. JAC Yiwei EV (dawniej: Sehol E10X) z baterią sodowo-jonową zaczął wyjeżdżać z fabryki konsorcjum Volkswagen Anhui (dawniej: JAC-Volkswagen). Bateria auta ma pojemność 25 kWh i pozwala na pokonanie maksymalnie 252 jednostek CLTC zasięgu, co powinno przełożyć się na około 160 kilometrów realnie w trybie mieszanym.

Yiwei E10X / 2 /… – wszystko, co wiemy

Marka Yiwei to nowy pomysł JAC, jest obecna na rynku od 2023 roku, zastąpiła wcześniejszą Sehol. Ma aktualnie w ofercie model Yiwei 3 EV, który w przyszłości może dostać baterię Na-ion, oraz Yiwei o-nieznanym-jeszcze-oznaczeniu-modelowym EV, który jest już wyposażany w baterię sodowo-jonową. Jego pierwsze egzemplarze zjechały z linii montażowych w środę, 27 grudnia, dostawy mają ruszyć w styczniu 2024 roku.

Bateria JAC Yiwei EV ma 25 kWh pojemności i powstała w oparciu o ogniwa HiNa NaCR32140, co sugeruje 3,2 cm średnicy i 1,4 cm wysokości. Jak widać na fotografii modułu udostępnionej przez JAC i opublikowanej przez CarNewsChina, ogniwa nie są upakowane zbyt gęsto, oddzielają je nie tylko taśmy przewodzące chłodziwo, ale też około 2 milimetrów wolnej przestrzeni:

Gęstość energii na poziomie ogniw to 0,14 kWh/kh, na poziomie pakietu spadek rzekomo jest niewielki, producent mówi o 0,12 kWh/kg (-14,3 proc.). Dodajmy, że w to ostatnie ciężko nam uwierzyć, chyba że elektronikę „sprytnie” przesunięto poza komorę baterii a całość opakowano w plastik i zrezygnowano z taśm chłodzących – wtedy może dałoby się osiągnąć przybliżone wartości. Rzecz jasna kosztem bezpieczeństwa.

JAC obiecuje ładowanie od 10 do 80 procent w 20 minut, co przekłada się na średnią moc wynoszącą 2,1 C. W szczycie ma być jeszcze lepiej: 3-4 C. To ponownie aż za dobry wynik jak na pierwszy produkt, niektórzy producenci samochodów elektrycznych nawet z współczesnymi ogniwami Li-ion starają się nie przekraczać 1,5 C.

Baterie sodowo-jonowe mogą być tańszą alternatywą do ogniw LFP, ponieważ sód jest w przyrodzie znacznie bardziej powszechny i łatwiej dostępny niż lit. Jednak aby doszło do ich popularyzacji, powinny dogonić pod względem parametrów LFP. Nie należy się spodziewać, że dojdzie do tego przed połową dekady.

Sehol E10X jeszcze jako Sehol (c) JAC

Sehol E10X już jako JAC Yiwei EV (c) JAC

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 4 głosów Średnia: 4.5]