Wcześniej były prototypy, teraz mówimy już o normalnej seryjnej produkcji. JAC Yiwei EV (dawniej: Sehol E10X) z baterią sodowo-jonową zaczął wyjeżdżać z fabryki konsorcjum Volkswagen Anhui (dawniej: JAC-Volkswagen). Bateria auta ma pojemność 25 kWh i pozwala na pokonanie maksymalnie 252 jednostek CLTC zasięgu, co powinno przełożyć się na około 160 kilometrów realnie w trybie mieszanym.
Yiwei E10X / 2 /… – wszystko, co wiemy
Marka Yiwei to nowy pomysł JAC, jest obecna na rynku od 2023 roku, zastąpiła wcześniejszą Sehol. Ma aktualnie w ofercie model Yiwei 3 EV, który w przyszłości może dostać baterię Na-ion, oraz Yiwei o-nieznanym-jeszcze-oznaczeniu-modelowym EV, który jest już wyposażany w baterię sodowo-jonową. Jego pierwsze egzemplarze zjechały z linii montażowych w środę, 27 grudnia, dostawy mają ruszyć w styczniu 2024 roku.
Bateria JAC Yiwei EV ma 25 kWh pojemności i powstała w oparciu o ogniwa HiNa NaCR32140, co sugeruje 3,2 cm średnicy i 1,4 cm wysokości. Jak widać na fotografii modułu udostępnionej przez JAC i opublikowanej przez CarNewsChina, ogniwa nie są upakowane zbyt gęsto, oddzielają je nie tylko taśmy przewodzące chłodziwo, ale też około 2 milimetrów wolnej przestrzeni:
Gęstość energii na poziomie ogniw to 0,14 kWh/kh, na poziomie pakietu spadek rzekomo jest niewielki, producent mówi o 0,12 kWh/kg (-14,3 proc.). Dodajmy, że w to ostatnie ciężko nam uwierzyć, chyba że elektronikę „sprytnie” przesunięto poza komorę baterii a całość opakowano w plastik i zrezygnowano z taśm chłodzących – wtedy może dałoby się osiągnąć przybliżone wartości. Rzecz jasna kosztem bezpieczeństwa.
JAC obiecuje ładowanie od 10 do 80 procent w 20 minut, co przekłada się na średnią moc wynoszącą 2,1 C. W szczycie ma być jeszcze lepiej: 3-4 C. To ponownie aż za dobry wynik jak na pierwszy produkt, niektórzy producenci samochodów elektrycznych nawet z współczesnymi ogniwami Li-ion starają się nie przekraczać 1,5 C.
Baterie sodowo-jonowe mogą być tańszą alternatywą do ogniw LFP, ponieważ sód jest w przyrodzie znacznie bardziej powszechny i łatwiej dostępny niż lit. Jednak aby doszło do ich popularyzacji, powinny dogonić pod względem parametrów LFP. Nie należy się spodziewać, że dojdzie do tego przed połową dekady.