Portal Auto Express rozmawiał z prezesem Peugeota, Jeanem-Phillipem Imparato, o przyszłości Peugeota 108. Zanosi się na to, że popularny w wielu krajach model nadal będzie produkowany oraz że rozważany jest jego wariant elektryczny. Nawet mimo tego, że niektórzy producenci rezygnują z obecności w segmencie A.
Mały, tani, elektryczny Peugeot e-109?
Imparato ujawnił, że firma kilka tygodni temu zadecydowała o utrzymaniu produkcji Peugeota 108. Samochód będzie wytwarzany tak długo, jak długo znajdą się ludzie, którzy zechcą go kupować. Inni producenci wychodzą z segmentu A, żeby obciąć emisję, ale Peugeot jest spokojny – gdy chodzi o dwutlenek węgla, marka prezentuje się dobrze.
I faktycznie, według danych Jato, gdy chodzi o samochody nowe, w 2019 roku Peugeot znalazł się w Europie na trzecim miejscu po Toyocie i Citroenie:
> Polska najgorsza w Unii Europejskiej. Średnia emisja nowych samochodów w roku 2019 to 131,4 g/km
Dlaczego prezes Peugeota mówi o emisji, skoro 108 należy do najmniejszego segmentu samochodów? Otóż niewielkie rozmiary aut połączone z chęcią transportu 4-5 osób w kabinie wymuszają wysokie (=bliższe pionowi) kąty nachylenia powierzchni czołowych. Karoseria staje się bulwiasta, a to przekłada się na wyższe opory powietrza i wyższe spalanie, z którym później trzeba walczyć rozmaitymi sztuczkami.
Efekt jest taki, że przy niższych szybkościach auta segmentu A, owszem, palą mniej. Kiedy jednak zostaną rozpędzone, zużycie paliwa rośnie, a każdy podmuch powietrza powoduje niespokojne podskoki.
Wracając do Peugeota 108: Imparato zasygnalizował, że jeśli auto będzie musiało w przyszłości zostać zastąpione, a rynek nadal będzie je chciał, to wybór jest tylko jeden: pełna elektryfikacja (źródło). Czyli Peugeot e-109.
Z punktu widzenia osób zainteresowanych elektryfikacją to dobry kierunek: elektryczne auto miejskie potrafi zaspokoić większość potrzeb, a przy okazji nie kosztuje góry pieniędzy:
Niewykluczone, że nowy elektryczny Peugeot mógłby dzielić rozwiązania z pokazanym właśnie Fiatem 500e. Jednak Imparato nie chce rozprawiać o tej opcji przed zakończeniem procesu łączenia się Grupy PSA (Citroen, Peugeot, Opel, DS) i koncernu Fiat Chrysler Automobiles. A ten ma zostać sfinalizowany w roku 2021.