Chińskie konsorcjum firm SAIC, parku technologicznego Pudong New Area i Alibaby pokazało dwa pierwsze modele samochodów elektrycznych marki IM, z których jeden ma trafić do sprzedaży już wiosną bieżącego roku. Obydwa auta mają być wyposażone w baterie o pojemnościach 93 lub 115 kWh pozwalające na przejechanie maksymalnie 680 kilometrów na jednym ładowaniu (874 jedn. NEDC).
Chińskie auta elektryczne IM. Wkrótce na Aliexpress?
Chińskie samochody elektryczne marki IM – bo taką nazwę wybrano, angielskie Intelligence in Motion, polskie Inteligencja w Ruchu – jak właściwie wszystkie dotychczasowe modele z Państwa Środka, mają być rewolucyjne i przełomowe. Wśród nich ma się pojawić model segmentu B, o którym nie wiemy kompletnie nic, ale też limuzyna (czytaj dalej) i elektryczny SUV o długości 5 metrów:
SUV, przynajmniej na wizualizacji, wygląda jak posklejany z Tesli Model Y i Porsche, a jego tył przypomina Astona Martina DBX. Charakterystyczna linia świetlna na tyle pojawia się też w limuzynie:
Z kolei przy projektowaniu wnętrza [jednego z] samochodów wyraźnie inspirowano się Lucidem Air, choć rozciągający się na cały kokpit ekran, prezentujący się na niej jak sztuczny dodatek, pojawił się już w Bytonie:
Auta nie zostały zaprojektowane wyłącznie z myślą o chińskim rynku. Ich producent, firma SAIC, ma na Starym Kontynencie markę MG. Szlaki zostały zatem przetarte. W dodatku inicjator projektu, Park Technologiczny Pudong, zebrał w sumie ponad 10 miliardów yuanów (~5,8 miliarda złotych) na zaprojektowanie modeli i uruchomienie linii montażowych. Prezentacja aut ma się odbyć w Szanghaju (Chiny), Londynie (Zjednoczone Królestwo) i Ameryce Północnej, więc plany są globalne.
Bateria obu modeli w wersji podstawowej ma 93 kWh pojemności, w wersji droższej – 115 kWh. Ta ostatnia ma pozwolić limuzynie na przejechanie prawie 680 kilometrów na jednym ładowaniu w trybie mieszanym [wstępne obliczenia www.elektrowoz.pl na podstawie danych NEDC producenta]. Z komunikatu wynika, że wykorzystano w niej ogniwa stworzone we współpracy z CATL z anodami domieszkowanymi krzemem.
Przedsprzedaż limuzyny w Chinach wystartuje w kwietniu 2021 roku, SUV ma się pojawić na rynku w 2022 roku. Pokazy na innych rynkach miały mieć miejsce już w styczniu, ale prawdopodobnie przesunięto je na późniejsze terminy ze względu na obostrzenia związane z pandemią Covid-19.